20.2 C
Athens
Τρίτη, 8 Οκτωβρίου, 2024

Συρτή Βυθού.

Κείμενο –  Φώτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος.

Η συρτή βυθού είναι ένα είδος ψαρέματος που θα μας δώσει καλά ψάρια, αρκεί να είμαστε τυχεροί και να επιλέξουμε τα σωστά περάσματα από ξέρες, μονόπετρα και τραγάνες. Η πατωτή συρτή εκτός των άλλων χρειάζεται πολύ υπομονή.

Μπορεί το ψάρι να το πάρεις αμέσως, μπορεί και μετά από αρκετές ώρες, στα 15 με 20, αλλά ίσως και στα 60 μέτρα.  Έχει τύχει να ψαρεύουμε από το πρωί και το ψάρι να τσιμπήσει απόγευμα, οπότε η παραμονή στη θάλασσα είναι μεγάλη και φυσικά την συνδυάζουμε με βόλτα και καλό φαγητό, ενώ αποφεύγουμε το αλκοόλ, γιατί στη θάλασσα είμαστε μεν χαλαροί, αλλά συγχρόνως έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τυχόν σοβαρό πρόβλημα το οποίο ποτέ δεν ξέρουμε ποτέ θα μας προκύψει

Η πατωτή συρτή μπορεί να γίνει με το χέρι όταν ψαρεύουμε σε σχετικά μικρά βάθη, όταν όμως ξεπεράσουμε τα 25 μέτρα περίπου, η χρήση ηλεκτρικού μηχανισμού είναι επιβεβλημένη, φανταστείτε το βάρος ενός ψαριού 5 έως 8 κιλών να το φέρνουμε από βάθος 50 μέτρων, απλά δεν έρχεται…                                                                                                                 

Στο εμπόριο υπάρχουν ηλεκτρικοί μηχανισμοί με ενσωματωμένα καρούλια επάνω στα οποία είναι τυλιγμένα βαρίδια και αρματωσιά. Σε αυτή δένουμε το ψαράκι της αρέσκειας μας με χοντρό παράμαλλο και ανάλογα το βάθος που ψαρεύουμε αφήνουμε αντίστοιχα τα μέτρα πετονιάς που χρειάζεται ώστε να ψαρεύουμε έως τρία μέτρα από τον πυθμένα της θάλασσας. Από τον αριθμό των βαριδιών και κατά συνέπεια το συνολικό βάρος, εξαρτάται το βάθος που θα ψαρέψει το αλιευτικό μας εργαλείο. Υπολογίζουμε ότι με ταχύτητα 3 μιλίων κάθε βαρίδι 150 γραμμαρίων μας κατεβάζει τη συρτή 1 μέτρο, προσδίδοντάς μας ακόμη 1,5 με 2 μέτρα καθόδου, η γλώσσα που διαθέτει το ψεύτικο ψαράκι.  

Αρματωσιά και ψαράκια.                                                                                      

Εάν θέλουμε μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μονή ή διπλή αρματωσιά. Η διπλή αρματωσιά αποτελείται από δύο παράμαλλα, όπου στο ένα δένουμε ψεύτικο ψαράκι 20 εκατοστών με μεγάλη γλώσσα ώστε να κατεβαίνει λίγο πιο κάτω από το άλλο παράμαλλο όπου μπορούμε να δέσουμε ένα άλλο 16 εκατοστών με μικρότερη γλώσσα που θα ψαρεύει λίγο πιο πάνω. Με αυτό τον τρόπο έχουμε περισσότερες πιθανότητες να τσιμπήσει το ψάρι.    

Χρήσιμα εργαλεία.                                                                                              

Για τη βαθιά συρτή χρειαζόμαστε βυθόμετρο, διότι χωρίς αυτό είναι αδύνατο να ξέρουμε το βάθος, τις ξέρες, τα μονόπετρα και γενικά τη μορφολογία του βυθού.
Στην αγορά υπάρχουν πάρα πολλοί τύποι βυθομέτρων που ικανοποιούν τις ανάγκες μας, βυθόμετρα με ασπρόμαυρη ή με έγχρωμη απεικόνιση, μονής ή διπλής δέσμης, φθηνότερα και ακριβότερα. Αν πάντως προβείτε στην αγορά ενός τέτοιου εργαλείου και στα ψαρέματά σας συμπεριλαμβάνεται η βαθιά συρτή και η βαθιά καθετή, επιλέξτε ένα όργανο διπλής δέσμης που να διαβάζει μέχρι 500 μέτρα. Ένα τέτοιο όργανο θα απεικονίζει με μεγάλη ευκολία βυθούς  έως 350 μέτρων, οπότε θα σας χρησιμεύσει και για πολύ βαθιά συρτή και για μπαλάδες μεσοπέλαγα.                                                                                               

Ελπίζοντας σε μεγάλα κομμάτια,  χρειαζόμαστε οπωσδήποτε ένα ψυγείο πάγου μεγάλου μεγέθους για τη διατήρηση των αλιευμάτων και όχι μόνο, διότι εκεί θα διατηρούνται φαγητά και αναψυκτικά που θα καταναλώσουμε κατά τη διάρκεια της συρτής, πώς θα τη βγάλουμε όλη μέρα… 
Απαραίτητο αξεσουάρ και τον Χειμώνα είναι η τέντα του σκάφους που αυτή την εποχή μας προστατεύει από το ψιλόβροχο που ενδεχομένως να πέφτει τη συγκεκριμένη ημέρα. Υπενθυμίζουμε ότι η τέντα θα πρέπει να βρίσκεται προσαρμοσμένη προς στο κέντρο της βάρκας με τρόπο τέτοιο ώστε να αφήνει την πρύμνη ελεύθερη για τις αλιευτικές μας δραστηριότητες.
Η απόχη που πρέπει να διαθέτει το σκάφος μας επιβάλλεται να είναι πολύ μεγάλη άν ψαρεύουμε από φουσκωτό, σε πολυεστερικό ή ξύλινο σκάφος  ο γάντζος είναι το πιο απαραίτητο εργαλείο πού πρέπει οπωσδήποτε να βρίσκεται κοντά μας ώστε να φέρουμε το ψάρι από τη θάλασσα μέσα στη βάρκα.  

Το ψάρι στη βάρκα.

Με όλ’ αυτά τα εφόδια ξεκινήσαμε κατά τις 9.00 το πρωί το ψάρεμά μας, ενώ το καλό ψάρι άρπαξε το δόλωμα λίγο μετά το μεσημέρι.Μόλις νοιώσαμε ότι άρπαξε το δόλωμα δεν κόψαμε την ταχύτητα της βάρκας για να μην του δώσουμε την ευκαιρία να πάρει μπόσικα και να τρέξει να βραχώσει ή να μπερδέψει το νήμα ή το παράμαλλο στα βράχια. Για αυτόν τον λόγο τα φρένα του μηχανισμού ήταν ρυθμισμένα έτσι ώστε μόλις το ψάρι τσίμπησε και μέχρι να πάρουμε το κουμάντο στα χέρια μας, να μην μπορεί να πάρει πολλά μέτρα.Έπιασα τη μάνα έσφιξα λίγο τον αστερωτό κοχλία της καρούλας ενώ το μηχανάκι τύλιγε εξασκώντας συνέχεια πίεση στο ψάρι. Τα φρένα στην αρχή γλιστρούσαν ενώ ρυθμίζοντας εξασκείτο συνεχής τάση στο νήμα. Όταν βεβαιώθηκα ότι έχω πάρει αρκετά μέτρα νήματος έτσι ώστε να μην μπορεί το ψάρι να κατέβει στον βυθό, τότε κάναμε κράτη και μαζέψαμε το υπόλοιπο νήμα. Η στείρα της φωτογραφίας μετά από λίγο ήρθε στη βάρκα και πραγματικά ήταν το φετινό Χριστουγεννιάτικο δώρο της θάλασσας, ένα τόσο καλό και μεγάλο ψάρι, μια σφυρίδα δέκα κιλών.Δεν πρέπει να κρύψουμε το ότι πολλές φορές γυρίζουμε άπρακτοι ψαρεύοντας στους ίδιους τόπους, με τον ίδιο τρόπο και με τα ίδια δολώματα. Μάθαμε όμως ότι η ουσία είναι να μην χάνουμε ποτέ το κέφι μας είτε πιάσουμε, είτε δεν πιάσουμε ψάρια και το να είμαστε πάντα έτοιμοι για την επόμενη φορά που σίγουρα θα είναι αποδοτικότερη από την προηγούμενη…  

Διευκρινήσεις.                                                                                        

Υπάρχουν πολλές θεωρίες γύρω από το θέμα κινητήρας και σκάφος όπου έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε βαθιά συρτή, εκ των οποίων οι περισσότερες είναι μύθος, διευκρινίζουμε λοιπόν:                                                                                                

Ξεκινώντας από το σκάφος, δεν χρειάζεται να διαθέτουμε κάποιο συγκεκριμένο τύπο που να είναι καταλληλότερος από κάποιον άλλο για τη συρτή βυθού. Σχεδόν όλα  τα σκάφη μπορούν να διαμορφωθούν κατάλληλα για τον συγκεκριμένο τρόπο ψαρέματος.
Δύσχρηστα είναι τα πολύ μεγάλα σκάφη, δηλαδή πάνω από 10 μέτρα, όσον αφορά την ταχύτητα και τους ελιγμούς.

Όσον αφορά τον κινητήρα, , αν μιλάμε για σκάφη όπως οι κλασικές ψαρόβαρκες, η μηχανή τους δεν πρέπει να έχει μεγάλο κυβισμό ώστε να μη μας προβληματίσει η κίνηση με πολύ χαμηλές ταχύτητες που κάποιες φορές θα είναι κάτω του ενός κόμβου (ειδικά αν ψαρεύουμε με ζωντανό ή φρέσκο δόλωμα).                                                                                                    

 Εάν η βάρκα μας διαθέτει εσωλέμβιο πετρελαιοκινητήρα ακόμα καλύτερα, οι μηχανές αυτές δεν είναι πολύστροφες ώστε να βγάζουν πολλά μίλια, ενώ συγχρόνως παρουσιάζουν ροπή σε χαμηλό ύψος στροφών, δηλαδή έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν με μικρές ταχύτητες, πράγμα απαραίτητο για τη συρτή. Βασική όμως προϋπόθεση είναι να έχουν κράτει, πρόσω και ανάποδα.                                                                                                              

Στην περίπτωση που διαθέτουμε ταχύπλοο χρησιμοποιούμε τον βοηθητικό κινητήρα ώστε το σκάφος μας να κινείται με χαμηλές ταχύτητες της τάξεως των 2,5 έως 3 μιλίων.                                                

Αν το σκάφος μας φοράει κινητήρα τετράχρονο, μπορούμε να τον χρησιμοποιήσουμε άνετα γιατί δουλεύει άψογα και σε πάρα πολύ χαμηλές στροφές, εκτός αν προτιμούμε τον βοηθητικό μας κινητήρα ώστε ο κυρίως, να μην εργάζεται καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Κείμενο –  Φώτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος.

Τελευταία Νέα

Πιο δημοφιλή