15 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Πως περνάμε στην βελόνα τον Αμερικάνο και πως ψαρεύει.

Κείμενο – φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος

Το σκουλήκι αποτελεί ένα από τα κορυφαία δολώματα. Τα ψάρια το προτιμούν φρέσκο και ζωντανό, μόλις δε το ανακαλύψουν, το καταπίνουν ολόκληρο. Αυτός είναι ο ιδανικός και σίγουρος τρόπος με τον οποίο θα το δολώσουμε .

Ο «Αμερικάνος» όπως είναι η κοινή ψαράδικη ονομασία του συγκεκριμένου σκουληκιού, είναι από τους εκλεκτότερους μεζέδες για τα ψάρια πρώτης κατηγορίας. Έχει χρώμα κόκκινο, γεμάτο αίμα, μήκους από 6 έως 15 πόντους. Διατηρείται στη συντήρηση έως πέντε το πολύ ημέρες από την ημερομηνία αγοράς και συνήθως διατίθεται σε συσκευασία των 10 τεμαχίων.
Μπορεί μεν να δολωθεί σε κομμάτια κόβοντάς το με το ψαλίδι αλλά χάνει πολύ από το αίμα του και δεν είναι τόσο αποδοτικό. Προτιμούμε να το δολώνουμε ολόκληρο με τη βοήθεια βελόνας, αφ ενός για να μη χάνει το αίμα του και αφ εταίρου για να μην καταστρέφεται από τα μικρόψαρα. Οι τσιπούρες και οι σαργοί δύσκολα θα πούνε «όχι» σε ένα τέτοιο μεζέ!

Πώς το δολώνουμε
Το αμερικάνικο δολώνεται ολόκληρο, με τρόπο ώστε να μην καλύπτει μόνο το αγκίστρι, αλλά και ένα τμήμα τουλάχιστον 5 εκατοστών από την πετονιά, αποτελώντας έτσι ένα προκλητικό ερέθισμα για το ψάρι.
Για το πέρασμα του αμερικάνικου χρειαζόμαστε ένα σύρμα όσο το δυνατόν λεπτότερο, το οποίο θα διαπεράσει το σκουλήκι από το κεφάλι μέχρι την ουρά μέχρι να καλυφθεί ολόκληρο το αγκίστρι. Γι αυτή τη δουλειά υπάρχει ειδική βελόνα που πωλείται από τα καταστήματα ειδών αλιείας για την συγκεκριμένη χρήση. Για να επιτύχουμε το αμερικάνικο σκουλήκι να καλύψει όχι μόνο ολόκληρο το αγκίστρι, αλλά και να συμπεριλάβει και τμήμα της πετονιάς, είναι απαραίτητο η τοποθέτηση να γίνεται από την πετονιά.
Ο τρόπος φαίνεται βήμα – βήμα στις φωτογραφίες που σας παραθέτουμε και είναι ο εξής:
Πιάνουμε το σκουλήκι, το περνάμε προσεκτικά στην ειδική βελόνα που έχουμε αγοράσει από κατάστημα ειδών αλιείας, τοποθετούμε το αγκίστρι στην υποδοχή της βελόνας, σπρώχνουμε προς τα πίσω προσεκτικά το σκουλήκι, το οποίο μπαίνει στο αγκίστρι και σε τμήμα του παράμαλλου. Έτσι το ψάρι δεν μπορεί να το χαλάσει, ενώ θα αναγκαστεί να το ρουφήξει όλο, μαζί φυσικά με το αγκίστρι μας.

Παράμαλλα
Το κλασσικότερο είναι παράμαλλο με συρόμενο μολύβι. Στην ουσία, περνάμε ένα σφαιρικό ή κωνικό τρυπημένο μολύβι πάνω στο shock leader, συνοδευόμενο από ένα κομμάτι πλαστικού σωλήνα μήκους δύο εκατοστών που θα προστατέψει τον κόμπο που κρατάει το στριφτάρι από τα χτυπήματα και στον οποίο θα δέσουμε το γενικά πολύ μακρύ παράμαλλο. Αυτό το παράμαλλο, «δουλεύει» ίσια με τη μάνα, «ξεφορτώνει» άψογα τα στριψίματα της πετονιάς και εγγυάται την αποφυγή των μπερδεμάτων. Ο λόγος για τον οποίο πολλοί χρησιμοποιούν αυτό το παράμαλλο είναι η δυνατότητα ολίσθησης της πετονιάς μέσα από την τρύπα του μολυβιού. Ουσιαστικά το παράμαλλο πρέπει να διευκολύνει και να επιτρέπει να αντιληφθούμε τα τσιμπήματα, χωρίς όμως να τρομάξει το ψάρι. Μπορεί όμως παρ΄ όλ’ αυτά να αντιμετωπίσουμε και προβλήματα, γιατί η τρύπα του μολυβιού – που γενικά είναι πολύ μικρό – δεν εγγυάται την τέλεια ολίσθηση της πετονιάς και αρκεί ένας κόκκος άμμου για να χαλάσει τα πάντα. Άλλωστε, όταν το μολύβι βρίσκεται στη θάλασσα κάποια στιγμή θέλουμε – δε θέλουμε θα σκεπαστεί από άμμο που σηκώνουν τα ρεύματα, μειώνοντας ακόμα περισσότερο τις δυνατότητες ολίσθησης της πετονιάς.
Κανείς δεν μας εγγυάται ότι το ψάρι, αμέσως μόλις καταπιεί το δόλωμα, θα φύγει κάθετα της κατεύθυνσης της πετονιάς και της τρύπας του μολυβιού.

Ψαρεύοντας
Στο ψάρεμα ενός καλού ψαριού όπως για παράδειγμα της τσιπούρας πρέπει να δίνουμε πολλή προσοχή στη ρύθμιση των φρένων του μηχανισμού. Αυτό δικαιολογείται από το γεγονός ότι η τσιπούρα, πιάνοντας το δόλωμα στο στόμα, παίρνει δρόμο πριν το καταπιεί και επειδή είναι δύσπιστη, αν αισθανθεί λίγη αντίσταση, αφήνει το δόλωμα και φεύγει. Όλοι οι μηχανισμοί που είναι εφοδιασμένοι με σύστημα Bait Runner είναι κατάλληλοι για αυτό το είδος ψαρέματος.
Στην ουσία, θα πρέπει να αφήνουμε την πετονιά λάσκα και να κρατάμε τα φρένα του μηχανισμού ρυθμισμένα στο όριο θραύσεως της πετονιάς. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η τσιπούρα έχει πολύ γερές οδοντοστοιχίες και μόνο με ένα δυνατό και αποφασιστικό κάρφωμα θα την πιάσουμε, κάτι που δύσκολα θα τα πετύχουμε αν κρατήσουμε τα φρένα εντελώς ανοικτά.
Μετά το τσίμπημα του ψαριού αποφεύγουμε να τραβήξουμε απότομα, είναι λάθος να κάνουμε πολύ δυνατά τραβήγματα στο καλάμι μετά το τσίμπημα, διότι οι πιθανότητες να χάσουμε το ψάρι είναι πολλές. Το κάρφωμα είναι απαραίτητο μόνο όταν ψαρεύουμε με το καλάμι στο χέρι, σε κοντινές αποστάσεις και σε τεχνικές που δε βασίζονται στο αυτοκάρφωμα όπως συμβαίνει στο surfcasting, αλλά που οφείλονται στο ανταποδοτικό χτύπημα του μολυβιού και της μύτη του καλαμιού.

Πως δουλεύουμε τα φρένα
Κάποιες φορές τα φρένα χρησιμοποιούνται άστοχα ή λανθασμένα. Όταν ψαρεύουμε από την ακτή, στα μουλινέ σταθερού τύμπανου και ειδικά στο surfcasting, είναι αρκετά συνηθισμένο να ανοίγουμε τα φρένα αμέσως μετά την πραγματοποίηση των πεταγμάτων όταν τοποθετήσουμε το καλάμι στη βάση του -για να μην έχουμε την ατυχία να σπάσουμε την πετονιά στην περίπτωση που πιαστεί κάποιο μεγάλο ψάρι. Πρόκειται για λανθασμένη κίνηση που περιορίζει τις δυνατότητες να καρφώσουμε αποτελεσματικά. Καλό είναι να θυμόμαστε ότι, αν χρησιμοποιήσουμε πετονιά από νάιλον σε απόσταση 90 – 100 μέτρων από την ακτή, μπορούμε να επωφελούμαστε ένα τέντωμα 8 – 10 μέτρων της ίδιας πετονιάς που αν το προσθέσουμε στην ελαστικότητα του καλαμιού, μας επιτρέπει να αντιστεκόμαστε στις φυγές του ψαριού με απόλυτη σιγουριά. Πρέπει λοιπόν να κρατάμε σφιχτά τα φρένα όταν είμαστε εν αναμονή, ώστε να διευκολύνουμε το αυτοκάρφωμα, ενώ στη συνέχεια, αν χρειαστεί, ειδικά στις τελευταίες φάσεις του μαζέματος, μπορούμε να τα χαλαρώσουμε όσο θέλουμε.

Κείμενο – φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος

#psaremagiaolous#fishingingreece#fishing#psarema#psaremaskafos#psaremakalami#psarodufeko#ypovrihiopsarema#boats#fouskoto#boating#Greece#summer#summeringreece#sea#sail#sailing#sailinggreece#photography#holiday#instatravel#sun#beach#yachtingingreece#greek#greekislands#tours#trips#sindagesmagirikis#recipe

Τελευταία Νέα

Πιο δημοφιλή