20 C
Παρασκευή, 17 Μαΐου, 2024

Κυνηγοί με παραγάδι.

Κείμενο – Φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος

Ένα αλιευτικό εργαλείο που δεν χρειάζεται τίποτε περισσότερο από τις κλασσικές κινήσεις και διαδικασίες ενός συνηθισμένου παραγαδιού, αν μάλιστα πέσει στο σωστό μέρος μπορεί να μας δώσει καλά ψάρια!

Ξεκινήσαμε από το λιμάνι αργά το πρωί με λιακάδα, βορειοανατολικό άνεμο και τριάρι γεμάτο. Οι γλάροι μας συνόδευαν στο μεγαλύτερο χρονικό διάστημα του ταξιδιού μας. Φτάσαμε στον προορισμό μας απόγευμα. Ρίξαμε άγκυρα σε έναν ασφαλή ορμίσκο ενώ και ο αέρας έδειχνε ότι εξασθενούσε όλο και περισσότερο.

Πεινασμένοι και διψασμένοι από το ταξίδι στρωθήκαμε στο φαγητό, ήπιαμε και από δυο ποτηράκια κόκκινο κρασί νέκταρ των θεών και χαλαρώσαμε για να ξεκουραστούμε. Το σκάφος μας χωρούσε για τον ολιγόωρο βραδινό ύπνο διότι η εκδρομή μας περιείχε και διανυκτέρευση. Αφού απολαύσαμε τη δύση του ήλιου πίνοντας τον τελευταίο καφέ της ημέρας, σχεδιάσαμε το υπόλοιπο πρόγραμμα. Δόλωμα παραγαδιών έως τις 12 τα μεσάνυκτα, ρίξιμο, ύπνος, έγερση στις 5 και μισή, λεβάρισμα μια ώρα αργότερα. Έτσι κι έγινε, ξεκινήσαμε δολώνοντας τη σαρδέλα που είχαμε πάρει μαζί μας και είχαμε διατηρήσει στο ψυγείο. Πριν ξεκινήσουμε την διαδικασία, ρίξαμε χαλικάκι θαλάσσης – που είχαμε φροντίσει να έχουμε μαζί – επάνω στο παραγάδι μας και αρχίσαμε να δολώνουμε από το τελευταίο αγκίστρι γιατί αν αρχίσουμε να δολώνουμε από το πρώτο, το παράμαλλο θα κρεμάσει πολύ, τόσο που θα φτάσει στον πάτο της λεκάνης από τη εξωτερική πλευρά και θ’ ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα. Όταν ολοκληρώθηκε η δόλωση μαζέψαμε την άγκυρα και πήγαμε στον τόπο που θα ρίχναμε. Ο ένας στην πρύμνη με το παραγάδι, ο άλλος στο τιμόνι και ο τρίτος να ετοιμάζει τις σημαδούρες.

Το μέρος που ρίξαμε είχε κάποια σκαλώματα, γι’ αυτό βάλαμε περισσότερα τσαμαδούρια απ’ ότι συνήθως, ώστε αν μας σκάλωνε το παραγάδι κάπου να έχουμε άλλα σημεία εναλλακτικά για να το μαζέψουμε.

Μετρήσαμε το βάθος ρίχνοντας το βαρίδι που ήταν δεμένος ο σπάγκος μας στην σημαδούρα. Δέσαμε στο σημείο αυτό και ανεβάσαμε στη βάρκα το βαρίδι με το σπάγκο. Πετάξαμε στη θάλασσα τη σημαδούρα, μόλις τέντωσε ο σπάγκος αφήσαμε το βαρίδι και την αρχή του παραγαδιού που είχαμε δέσει σ’ εκείνο το σημείο και το παραγάδι άρχισε να πέφτει στη θάλασσα. Ο λόγος κατά τον οποίο πρέπει να τηρούμε την συγκεκριμένη διαδικασία, είναι για να μην στρίψει η μάνα επάνω στην καλούμα της σημαδούρας. Όταν έπεσε και το τελευταίο τσαμαδούρι στη θάλασσα επιστρέψαμε στον όρμο μας.

Κοιμηθήκαμε κάποιες ώρες μέχρι που ξημέρωσε. Η μυρωδιά του καφέ λίγο αργότερα και η απόλαυσή του δεν περιγράφεται με λόγια, ήταν ώρα όμως να πάμε να μαζέψουμε. Φτάσαμε και πάλι στο σημείο που είχαμε ρίξει το προηγούμενο βράδυ, φέραμε την πρώτη σημαδούρα στη βάρκα και οργιά – οργιά το παραγάδι άρχισε να πέφτει στο πανέρι.

Το κοπάδι με τους κυνηγούς είχε περάσει και τιμήσει δεόντως τις δολωμένες σαρδέλες του παραγαδιού μας.

Φτάσαμε στο λιμάνι απογευματάκι, όπου μας περίμενε η ψαροπαρέα σε απαρτία. Τα υπόλοιπα τα φαντάζεστε, σχάρες, κάρβουνα και ψαροφαγία …

Τα χοντρά παραγάδια

Τα χοντρά παραγάδια είναι φτιαγμένα από ανθεκτικά υλικά. Για τη μάνα χρησιμοποιούμε πετονιά 100 έως 120 χιλιοστά. Τα παράμαλλα είναι 70 έως 90 χιλιοστά, ενώ το μήκος τους φτάνει το 1,2 έως 1,5 μέτρο. Τα παράμαλλα μεταξύ τους έχουν απόσταση τρεις με τρεισήμισι οργιές τα δε αγκίστριά μας θα πρέπει να είναι από 6 έως 9 νούμερο.. Βάσει λοιπόν των κανονισμών που επιτρέπουν 150 αγκίστρια, το χοντρό παραγάδι, θα έχει συνολικό μήκος περίπου ένα χιλιόμετρο.

Τι δόλωμα χρησιμοποιούμε

Στα χοντρά παραγάδια χρησιμοποιούμε σαρδέλα, αθερίνα, σκουμπράκι, μικρές ζαργάνες ή πολύ μικρό μοσχιό που καλό είναι να έχουμε παραγουλιάσει πριν για να ασπρίσει. Αν τα ψάρια πού έχουμε είναι μεγαλύτερα απ’ ότι πρέπει για το αγκίστριά μας, τα κόβουμε στη μέση με κοφτερό μαχαίρι κάνοντάς τους πλάγια τομή. Το ένα τμήμα δολώνουμε από το μάτι προς τα πίσω και το άλλο από το χοντρό μέρος προς την ουρά, όπως φαίνεται και στη φωτογραφία όπου το παραγάδι μας είναι δολωμένο με σαρδέλα.

Κείμενο – Φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος

#psaremagiaolous #fishingingreece #fishing #psarema #psaremaskafos #psaremakalami #psarodufeko #ypovrihiopsarema #boats #fouskoto #boating #Greece #summer #summeringreece #sea #sail #sailing #sailinggreece #photography #holiday #instatravel #sun #beach #yachtingingreece #greek #greekislands #tours #trips #sindagesmagirikis #recipe