Κείμενο – Φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος
Η χρήση ζωντανών δολωμάτων όπως η σουπιά ή το καλαμάρι στο μολύβι φύλακα, είναι από τα ιδανικότερα. Αν όμως είναι ημέρα που δεν έχουμε ζωντανό, τα ψάρια «τρώνε» και αρπάζουν λαίμαργα, πολύ καλά αποτελέσματα θα έχουμε και με τεχνητό δόλωμα.
Επιλέγουμε σημεία που ο βυθός έχει απότομες διακυμάνσεις, ή με πολλά και ογκώδη βράχια, ή σε μια σχετικά βαθιά τραγάνα από τα 70 έως 120 μέτρα βάθος. Σε κάθε περίπτωση το βυθόμετρο είναι ο απαραίτητος σύμβουλός μας για το είδος του βυθού, τον έλεγχο για μικρόψαρα και αν αυτά είναι σε κατάσταση συναγερμού προσπαθώντας να ξεφύγουν από μεγαλύτερα ψάρια. Χωρίς βυθόμετρο το ψάρεμα με μολύβι φύλακα είναι αδύνατο.
Διαδικασία
Στο συγκεκριμένο ψάρεμα χρησιμοποιήσαμε ψεύτικο καλαμάρι. Αφού δέσουμε τον κρίκο του στο παράμαλλό μας θα το αφήσουμε μαλακά στην θάλασσα. Βάζουμε πρόσω και αρχίζουμε να αφήνουμε το παράμαλλο στο νερό που θα πρέπει να έχει μήκος 12 – 16 μέτρα. Όταν φτάσει το στριφτάρι του παράμαλλου, με μια παραμάνα θα κρεμάσουμε το βαρίδι.
Στην συνέχεια βάζουμε τον μηχανισμό στην θέση Free και αφήνουμε νήμα μέχρι το βαρίδι να ακουμπήσει στο βυθό. Μεταφέρουμε το μοχλό στη μικρότερη ρύθμιση του φρένου έτσι ώστε να μην περιστρέφετε η μπομπίνα και μαζεύουμε 2-3 μέτρα για να ανέβει το βαρίδι ψηλότερα από τον πυθμένα. Βλέπουμε το βάθος στην οθόνη του βυθομέτρου και ακολουθώντας την διαμόρφωση του βυθού μαζεύουμε νήμα όταν ρηχαίνει και αφήνουμε όταν βαθαίνει. Η ταχύτητα μας θα πρέπει να είναι γύρω στον 1,5 κόμβο.
Καλάμι και μηχανισμός.
Χρησιμοποιούμε καλάμι παραβολικό ή προοδευτικό 20 – 30lb που μας χρησιμεύει και για μεγάλα και για μικρά ψάρια. Το καλάμι μας καλό θα είναι να είναι δίσπαστο, (και για λόγους μεταφοράς) μήκους 2 – 2.20μ, με οδηγούς ανθεκτικούς, κατάλληλους για νήμα και για «wind on» παράμαλλο.
Να επιτρέπουν δηλαδή την εύκολη διαδρομή του στριφταριού και του παράμαλλου, ώστε να τυλίγεται όλη η αρματωσιά πάνω στο μηχανισμό. Το καλάμι πρέπει να συνδυάζει μειωμένο βάρος , αντοχή πολύ καλές επαναφορές και ευαισθησία , ώστε να καταλαβαίνουμε το παραμικρό τσίμπημα. Ως ιδανικό μηχανισμό προτείνουμε έναν καλής ποιότητας από αλουμίνιο, μονής ταχύτητας με μοχλό φρένων, με τύλιγμα έως 5/0.
Σημαντικό ρόλο παίζει η θερμική επαγωγή και για αυτό το λόγο καλό θα είναι ο μηχανισμός μας να είναι κατασκευασμένος από κάποιο κράμα αλουμινίου. Ο μηχανισμός μας καλό θα είναι ακόμη να έχει και διπλά φρένα ώστε να εξασφαλίζει ομόρροπες δυνάμεις στον άξονά του , πιο άμεση ανταπόκριση, ομαλότητα στη λειτουργία του και καλύτερη θερμική επαγωγή. Πολύ σημαντικό για το συγκεκριμένο ψάρεμα είναι το να έχει ο μηχανισμός lever drag ( τον μηχανισμό με την πεταλούδα δηλαδή) σε συνδυασμό με προρύθμιση ώστε να μπορούμε να εφαρμόζουμε και να αυξομειώνουμε άμεσα τα φρένα μας με ασφάλεια αφού ανά πάσα στιγμή είμαστε μέσα στο όριο της αντοχής των εργαλείων μας.
Ο αντίχειράς μας πρέπει να έχει άμεση πρόσβαση στη μπομπίνα, για να μπορούμε εύκολα είτε να την μπλοκάρουμε , είτε για να εφαρμόσουμε «Hand Drag» σε περιπτώσεις που μπορεί να χρειαστεί. Όλα αυτά πρέπει να συνδυάζονται και με το όσο το δυνατόν μικρότερο βάρος.
Αρμάτωμα
Σημαντικό ρόλο για το ψάρεμα με μολύβι φύλακα παίζει το νήμα, αφού μόνο με αυτό μπορούμε να επιτύχουμε μειωμένο “blow back” και να χρησιμοποιήσουμε όσο το δυνατόν ελαφρύτερα βαρίδια για να «δουλέψει» το δόλωμά μας στο επιθυμητό βάθος. Ένα επιπλέον προσόν του νήματος είναι το ότι μας δίνει άμεση αίσθηση του τσιμπήματος και της επαφής του μολυβιού με το βυθό. Ένα νήμα των 40 lb για το προαναφερόμενο καλάμι, είναι ιδανικό.
Για παράμαλλο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πολύ καλής ποιότητος πετονιά 70mm, ή πετονιά απο fluorocarbon 100% που πωλείται σε συσκευασίες των 20 – 25 μέτρων.
Το στριφτάρι μας θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν μικρότερο, ανθεκτικό, ανοξείδωτο, με ένσφαιρους τριβείς για ακόμη καλύτερη λειτουργία, μεγέθους τέτοιου ώστε να περνάει ανεμπόδιστα μέσα από τους οδηγούς ή τα δακτυλίδια του καλαμιού μας..
Το βαρίδι μας αναλόγως του βάθους που ψαρεύουμε θα είναι από 250 έως 400 γραμμάρια υδροδυναμικό, αλλά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και απλό. Όσο βαθύτερα ψαρεύουμε, τόσο μεγαλύτερο είναι και το βάρος του. Το βαρίδι θα το δέσουμε με ένα κομμάτι 2 μέτρων πετονιά 0,40 ενώ από την άλλη πλευρά της πετονιάς θα δέσουμε μια παραμάνα ώστε να την περάσουμε τη δεδομένη στιγμή στο στριφτάρι του παράμαλλου και θα την αφαιρέσουμε όταν τραβώντας το ψάρι που πιάσαμε φτάσει η σύνδεση στριφταριού – παράμαλλου. Έτσι θα συνεχίσουμε ανεμπόδιστα το μάζεμα των 14 – 16 μέτρων παράμαλλου που υπολείπεται, μέχρι να έρθει το πιασμένο ψάρι στη βάρκα.
Τεχνική ανέλκυσης του ψαριού
Μόλις το ψάρι αρπάξει το δόλωμα χαμηλώνουμε στιγμιαία το καλάμι μεταφέρουμε τον μοχλό του μηχανισμού στην θέση Strike και μετά σηκώνοντας απότομα καρφώνουμε το ψάρι. Μεταφέρουμε τον μοχλό 1 -2 θέσεις πριν το Stike και φέρνουμε το ψάρι, αφήνοντας τον μηχανισμό και τα φρένα να λειτουργήσουν, όταν το ψάρι τραβάει, ενώ «τρομπάρουμε» όταν το ψάρι στέκεται. Στις στείρες και στις σφυρίδες πάντως το πρόβλημα είναι τα πρώτα 10 μέτρα, ώστε να μην σπεύσουν να βραχώσουν, μετά έρχονται μόνες τους…
Όταν το βαρίδι φτάσει στο καλάμι, αφαιρούμε την παραμάνα του με το κομμάτι της πετονιάς, χαμηλώνουμε το καλάμι για να περάσει το στριφτάρι εύκολα από τα δαχτυλίδια ή τους οδηγούς του καλαμιού ώστε να τυλιχτεί στην μπομπίνα του μηχανισμού και ακολούθως οδηγούμε το ψάρι στην κουβέρτα του σκάφους χρησιμοποιώντας τον γάτζο μας.
Κείμενο – Φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος
#psaremagiaolous#fishingingreece#fishing#psarema#psaremaskafos#psaremakalami#psarodufeko#ypovrihiopsarema#boats#fouskoto#boating#Greece#summer#summeringreece#sea#sail#sailing#sailinggreece#photography#holiday#instatravel#sun#beach#yachtingingreece#greek#greekislands#tours#trips#sindagesmagirikis#recipe