17.9 C
Athens
Κυριακή, 16 Μαΐου, 2021

Ψάρεμα με Μολύβι-Φύλακα για μεγάλα.

Κείμενο – φωτογραφίες Νίκος Λυμπερόπουλος.

Για επιτυχημένα ψαρέματα θα πρέπει να εξοπλίσουμε κατάλληλα το σκάφος μας ώστε να έχουμε θετικό αποτέλεσμα.

 Όσον αφορά την πρόωση του σκάφους είτε κάνουμε συρτή αφρού, είτε συρτή βυθού θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τον βοηθητικό μας κινητήρα εφόσον κινούμεθα με πολύ χαμηλές ταχύτητες, έως και κάτω του ενός κόμβου, όταν πρόκειται για συρτή με ζωντανό. Για μεγαλύτερη ευκολία στη χρήση του γκαζιού της βοηθητικής μηχανής μπορούμε να της προσαρμόσουμε μια προέκταση η οποία θα μας βοηθήσει και στο να την κατευθύνουμε δεξιά – αριστερά παράγοντες που παίζουν σημαντικότατο ρόλο κατά την διάρκεια του ψαρέματός μας.

Τα όργανα του σκάφους
Για συρτή με μολύβι φύλακα χρειαζόμαστε τον κατάλληλο ηλεκτρονικό εξοπλισμό, με κύριο όργανο το βυθόμετρο, γιατί χωρίς αυτό είναι αδύνατο να τραβήξουμε βαθιά ενώ μπορούμε να βλέπουμε ανά πάσα στιγμή τα κοπάδια των ψαριών, το μέγεθός τους και το βάθος που βρίσκονται.

Καλάμια και Μηχανισμοί
Αν θελήσουμε μέχρι να φτάσουμε στον τόπο που θα κάνουμε φύλακα να ψαρέψουμε με συρτή αφρού, για ψάρια μέχρι 10-15 κιλά χρειαζόμαστε καλάμι προδιαγραφών μεταξύ 12-30lb. Οι οδηγοί του μπορεί να είναι είτε ροδέλες ή συνδυασμός δακτυλίων με τον τελευταίο οδηγό τύπου roller, ή όλοι οι οδηγοί τύπουδακτύλιοι. Ως προς το μήκος του καλαμιού προτείνουμε ένα ψηλό καλάμι μεταξύ 1.80 και 2.20 μέτρα με ευλύγιστο άκρο που είναι πιο λειτουργικό.
Σημαντικό στοιχείο στην επιλογή του μηχανισμού αποτελεί η σχέση εμπλοκής των γραναζιών τους. Για παράδειγμα 4,5/1, υποδηλώνει τους ρυθμούς περιστροφής του τυμπάνου του μηχανισμού για κάθε μία περιστροφή του λεβιέ. Έτσι ένας μηχανισμός με σχέση εμπλοκής των γραναζιών 4,5/1 υποδηλώνει ότι για κάθε μία πλήρη στροφή του λεβιέ το καρούλι της πετονιάς περιστρέφεται 4,5 φορές. Για γρήγορα μέτρια ψάρια, όπως κυνηγοί, τονάκια, μανάλια κλπ, προτείνονται μηχανισμοί με σχέση 6.0 / 1.


Τα νήματα και οι πετονιές που θα χρησιμοποιήσουμε θα πρέπει να είναι πολύ καλής ποιότητος, γιατί αν χάσουμε ένα καλό ψάρι από χρήση χαμηλής ποιότητος προϊόντος είναι σίγουρα αμαρτία.

Δολώματα και Περιφερειακά

 Όλα τα σκάφη πρέπει να διαθέτουν ψυγείο πάγου μεγάλου μεγέθους, για τη διατήρηση των αλιευμάτων μας, των αναψυκτικών και τροφίμων….
Η απόχη, που είναι κύριο εργαλείο επιβάλλεται να είναι πολύ μεγάλη, ενώ ένα ακόμη αξεσουάρ είναι ο γάντζος, του οποίου πρέπει οπωσδήποτε να έχουμε ασφαλισμένη πάρα πολύ καλά τη μύτη.
Ο χώρος αποθήκευσης των τεχνιτών μας δολωμάτων θα πρέπει να σφραγίζει καλά. Μέσα σε αυτόν θα διατηρήσουμε σε άριστη κατάσταση τα ψαράκια, τις λούρες και τα κουταλάκια διαφόρων μεγεθών και χρωμάτων, τις σαλαγκιές και τα αγκίστριά μας, ώστε να μη σκουριάζουν.
Αν ψαρεύουμε με ζωντανό δόλωμα όπου τα αποτελέσματα θα είναι σαφώς καλύτερα, ένα πάρα πολύ σημαντικό εργαλείο είναι η δεξαμενή των ζωντανών δολωμάτων. Θα είμαστε τυχεροί αν διαθέτει εκ κατασκευής του το σκάφος μας, σε αντίθετη περίπτωση θα πρέπει να την κατασκευάσουμε εμείς. Η απλούστερη λύση είναι η χρήση ενός ψυγείου από φελιζόλ, ενώ για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα εφαρμόζουμε μια μικρή αντλία ανανέωσης του νερού ή αντλία οξυγόνωσης.

ΨΑΡΕΜΑ ΜΕ ΜΟΛΥΒΙ-ΦΥΛΑΚΑ.

Το μολύβι-φύλακας είναι από τα καλύτερα συστήματα βύθισης για τη σύλληψη μεγάλων ψαριών. Με αυτό το σύστημα μπορούμε να νιώσουμε ξεκάθαρα το τσίμπημα του ψαριού με το καλάμι στο χέρι, και να το καρφώσουμε, νιώθοντάς το από την πρώτη στιγμή.

Πετονιές και νήματα.

Ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε, είναι το πώς θα καταφέρουμε τα δολώματά μας να φτάσουν σε βάθος μεγάλο βάθος χρησιμοποιώντας όσο το δυνατόν πιο ελαφριά μολύβια, για να έχουμε μεγαλύτερη ευαισθησία και να μην πονηρευτεί το ψάρι τη στιγμή που επιτίθεται στο δόλωμα. Γι’ αυτό, στην αρχή περιορίζουμε την διάμετρο της πετονιάς, ώστε να ελαττώσουμε την υδροδυναμική τριβή της στο νερό. Έτσι χρησιμοποιούμε πολύ λεπτές πετονιές (0,30-0,35), με πολύ μικρή ταχύτητα του σκάφους, γύρω στον έναν κόμβο, με μολύβια 350-400 γραμμάρια και καλάμια 12-20 λίμπρες, για να μην λυγίζουν υπερβολικά από την τριβή της πετονιάς και του μολυβιού. Τα νήματα – τα οποία και προτείνουμε- μας εξασφαλίζουν πολύ μικρή διάμετρο σε σχέση με την αντοχή τους, και απόλυτη έλλειψη ελαστικότητας, γεγονός που μας επιτρέπει να αντιλαμβανόμαστε άμεσα τα τσιμπήματα του ψαριού για να το καρφώνουμε ακριβώς τη στιγμή που πρέπει.
Με νήμα 12-20 λιμπρών, μπορούμε να φτάσουμε στα βάθη που ζουν οι συναγρίδες χρησιμοποιώντας μολύβια 150-250 γραμμαρίων, διαθέτοντας ακόμη αρκετό περιθώριο αντοχής της μάνας. Είναι φανερό ότι αν βρεθούμε σε περιοχή όπου συχνάζουν μεγάλες συναγρίδες, θα χρειαστεί να βάλουμε μάνα 30 λιμπρών και να αυξήσουμε το βάρος των μολυβιών στα 300 γραμμάρια.

Αρματωσιά.
Αγκίστρι θα χρησιμοποιήσουμε ένα μεγάλο της επιλογής το οποίο θα δέσουμε σε παράμαλλο 14 έως 17 μέτρα 60 mm πολύ καλής ποιότητος ή αόρατο σε στριφτάρι. Το μολύβι μας θα είναι από 250 έως 350 (αναλόγως του βάθους το οποίο θα δέσουμε σε 1,5 έως 2 μέτρα λεπτή πετονιά, περίπου 40 mm. Μάνα, παράμαλλο και μολύβι τα δένουμε στο στριφτάρι όπως φαίνεται στη.

Επιλογή τόπου και τεχνική.

Με το βυθόμετρο βρίσκουμε τα ψάρια, που συνήθως συχνάζουν σε απότομες πλαγιές, που πέφτουν σε λασπώδεις βυθούς.
Ένα από τα μικρά μυστικά στο ψάρεμα με μολύβι φύλακα, είναι η επιμονή. Κάποιοι, μετά από μερικά περάσματα πάνω σε μια ξέρα χωρίς τσιμπήματα, αλλάζουν περιοχή ή σταματούν να ψαρεύουν. Μπορεί τα μαγιάτικα, που θα βρεθούν στην περιοχή να επιτεθούν αμέσως στο δόλωμα, αλλά υπάρχουν και ψάρια όπως η Συναγρίδα ή το φαγκρί που αντιδρούν εντελώς διαφορετικά, εφόσον δεν κυνηγούν συνέχεια. Είναι λοιπόν απαραίτητο να επιμείνουμε, ειδικά αν είμαστε απόλυτα σίγουροι για την επιλογή του τόπου. Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας, είναι το δόλωμα. Μια συναγρίδα, ή ένας Τσαούσης δύσκολα θα αδιαφορήσουν σε μια σουπιά, σε ένα καλαμάρι, ή σε μια φρέσκια γαρίδα, ενώ εναλλάσσοντας δόλωμα, μπορεί να έχουμε μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας.

Η επίθεση του ψαριού.

Τα Μαγιάτικα όπως προαναφέραμε επιτίθενται στο δόλωμα με δύναμη και η Σφυρίδα επίσης. Η επίθεση της Συναγρίδας όμως φαίνεται από μικρά ξερά χτυπήματα, που μόλις τα αντιληφθούμε πρέπει να πιάσουμε το καλάμι και να το χαμηλώσουμε προς το νερό για να καρφώσουμε δυνατά. Μόλις το ψάρι καρφωθεί τραβάει κατευθυνόμενο προς τον βυθό αλλά δύσκολα κατορθώνει να κόψει την πετονιά . Μπορεί όμως να βραχώσει, όπου σ’ αυτή την περίπτωση θα πρέπει να κινήσουμε το σκάφος κατακόρυφα με το ψάρι και με επιδέξιες κινήσεις να το φέρουμε επάνω, διαφορετικά το παράμαλλο θα τριφτεί, θα κοπεί και θα το χάσουμε.
Όσον αφορά τη σφυρίδα, μόλις αρπάξει, παίρνουμε αμέσως 3 – 4 μέτρα ώστε να μην προλάβει να «βραχώσει». Αν βραχώσει θα τρίψει σιγά – σιγά το παράμαλλο, θα το κόψει και θα χάσουμε το ψάρι. Αντίθετα αν πάρουμε αμέσως 4 – 5 μέτρα νήμα, θα μπορέσουμε να οδηγήσουμε το ψάρι στο σκάφος μας.

Κείμενο – φωτογραφίες Νίκος Λυμπερόπουλος.

#psaremagiaolous#psarema#psaremaskafos#psaremakalami#psarodufeko#ypovrihiopsarema#boats#fouskoto#boating#Greece#summer#summeringreece#sea#sail#boatingworld#sailing#sailingboat#sailinglife#ocean#sailinggreece#photography#holiday#instatravel#sun#beach#yachtingingreece#greek#greekislands#tours#trips

Τελευταία Νέα

Βρείτε μας στο FB

2,477ΥποστηρικτέςΚάντε Like

Πιο δημοφιλή