Επιμέλεια – φωτογραφίες Νίκος Λυμπερόπουλος
Πριν αγοράσουμε το σκάφος των ονείρων μας για να βγούμε στη θάλασσα, καλό είναι να γνωρίσουμε τις κατηγορίες, αλλά και τον διεθνή κώδικα ονοματολογίας που αφορά τον τύπο των σκαφών ανάλογα με τη χρήση τους. Αυτό θα μας βοηθήσει στο να κατανοήσουμε καλύτερα τους τύπους και την ευρεία γκάμα σκαφών, ώστε να καταλήξουμε στο σκάφος που μας ταιριάζει.
Διεθνής κώδικας ονοματολογίας σκαφών.
DAY CRUISER: Σκάφος με ανοικτό κατάστρωμα ή ημικαμπινάτο με μικρό χώρο ενδιαίτησης και μήκος που κυμαίνεται από έξι έως εννέα περίπου μέτρα.
CRUISER: Καμπινάτο με επαρκή αυτονομία ώστε να μπορεί να διανύσει μεσαίες αποστάσεις μήκους από εννέα έως δεκαέξι μέτρα.
SPORT / OFFSHORE Σκάφη που αναπτύσσουν πολύ υψηλές ταχύτητες και διαθέτουν λιτούς εσωτερικούς χώρους.
CONVERTIBLE / FISH: Ειδικό για ψάρεμα με υπερυψωμένο πιλοτήριο, που μπορεί να είναι καμπινάτο ή ημικαμπινάτο.
FLYING BRIDGE: Μηχανοκίνητο καμπινάτο που διαθέτει γέφυρα και διπλό πιλοτήριο.
OPEN: Σκάφη των οποίων η οροφή ανοίγει και αναπτύσσουν υψηλές ταχύτητες.
PILOT: Προσδιορίζεται ως σκάφος αναψυχής με γάστρα εκτοπίσματος όμοια με τα επαγγελματικά σκάφη.
SUPER YACHTS: Πολυτελή θαλαμηγά σκάφη των οποίων το μήκος εκτείνεται συνήθως μέχρι τα 30 μέτρα.
MEGA YACHTS: Πολυτελείς θαλαμηγοί με μήκος επάνω από 30 μέτρα
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΣΚΑΦΩΝ
1η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Στην πρώτη κατηγορία συμπεριλαμβάνονται τα σκάφη που προορίζονται για βοηθητική χρήση εξυπηρετώντας τις ανάγκες των σκαφών αναψυχής, ιστιοπλοϊκών και μηχανοκίνητων. Είναι τοποθετημένο σε κάποιο σημείο ενός μεγάλου σκάφους και είναι συνήθως ένα μικρό φουσκωτό με μια εξωλέμβια μηχανή ισχύος 2 – 3 ίππων, που μεταφέρει τους επιβάτες ενός ιστιοπλοϊκού στη στεριά, όταν αυτό έχει δέσει αρόδω.Το μήκος των σκαφών που ανήκει στην πρώτη κατηγορία ξεκινάει από τα 2 μέτρα και καταλήγει στα 6 ή και παραπάνω για τις θαλαμηγούς, ενώ ως μέσο πρόωσης χρησιμοποιούνται εξωλέμβιες μηχανές ή υδροτζέτ.
2η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ.
Στην δεύτερη κατηγορία κατατάσσονται τα σκάφη που προορίζονται για τον νέο κυβερνήτη που έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με τη θάλασσα, με δυνατότητες μικρών παράκτιων ταξιδιών. Στην προκειμένη περίπτωση το σκάφος πρέπει να είναι ευκολόχρηστο και να μπορεί να μεταφερθεί και φυλαχτεί εύκολα και γρήγορα. Μπορεί να είναι κατασκευασμένα από πολλά υλικά, όπως για παράδειγμα, φουσκωτά, πολυεστερικά ακόμη και μεταλλικά από κράμα αλουμινίου, όταν πρόκειται για χρήση σε ήρεμα νερά.Τα σκάφη αυτής της κατηγορίας έχουν μήκος συνήθως από 2,5 έως 3.80 μέτρα, μεταφορική ικανότητα τριών ατόμων με μια σχετική θα λέγαμε άνεση ενώ ως μέσο πρόωσης χρησιμοποιούνται εξωλέμβιες μηχανές μικρής ισχύος.
3η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Στην τρίτη κατηγορία ανήκουν τα σκάφη των οποίων ο ιδιοκτήτης έχει-κατά 90%-περάσει από τη δεύτερη κατηγορία κι έχει αυξημένες απαιτήσεις σχετικά με τη κάλυψη μεγαλύτερων αποστάσεων, στη μεταφορά περισσοτέρων ατόμων, καθώς και την πραγματοποίηση θαλάσσιων χόμπι όπως σκι, υποβρύχιο κυνήγι, ψάρεμα. Το μήκος των σκαφών αυτών κυμαίνεται συνήθως από τα 3.80 έως τα 5 μέτρα ενώ απαιτούνται μεγαλύτερες ιπποδυνάμεις κινητήρων.
4η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Στην τέταρτη κατηγορία, κατατάσσονται τα σκάφη των οποίων οι ιδιοκτήτες είναι ιδιαίτερα απαιτητικοί τόσο από άποψη χρήσης-όπως για παράδειγμα μεγάλα μακρινά ταξίδια – όσο και από άποψη εξοπλισμού του σκάφους. Τα σκάφη αυτά διαθέτουν κάτω από το πιλοτήριο μικρή καμπίνα η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ένας ιδανικός αποθηκευτικός χώρος δεδομένου ότι ο ιδιοκτήτης του δεν είναι ανάγκη να μεταφέρει διαρκώς όλα τα παρελκόμενα, αξεσουάρ, εργαλεία και εξοπλισμό μαζί του. Συνήθως αυτή η καμπίνα διαθέτει και μικρά στρώματα τα οποία βέβαια σε ένα σκάφος μήκους 6 μέτρων είναι μεν βολικά για λίγη ξεκούραση και προστασία από τον ήλιο δεν είναι όμως ιδιαίτερα βολικά για διανυκτέρευση. Αυτή η κατηγορία είναι ίσως η δημοφιλέστερη στη χώρα μας αφού με ένα λογικό χρηματικό ποσό μπορεί κάποιος να αποκτήσει ένα σκάφος επαρκές σε χώρους και με ικανοποιητικές επιδόσεις.Το μήκος τους κυμαίνεται από 5 μέτρα έως 8 περίπου μέτρα, ενώ για την πρόωσή τους μπορούν να χρησιμοποιηθούν εξωλέμβιοι ή εσωεξωλέμβιοι κινητήρες μεγάλης ισχύος . Το υλικό κατασκευής τους είναι ο πολυεστέρας ή το Ηypalon neoprene για τα φουσκωτά σκάφη.
5η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Στην πέμπτη κατηγορία διατίθενται σκάφη με μεγαλύτερες ανέσεις και μπορεί να χρησιμοποιηθεί οποιοσδήποτε τύπος κινητήρα. Τα σκάφη αυτά διαθέτουν υπερκατασκευή με σχετικά άνετους εσωτερικούς χώρους που περιλαμβάνουν καμπίνες σαλόνι, κουζίνα και w.c. Ως μέσο πρόωσης χρησιμοποιούν εξωλέμβιους, εσωεξωλέμβιους, ή εσωλέμβιους κινητήρες με προτίμηση τους DISEL για οικονομικότερη κατανάλωση. Το μήκος τους κυμαίνεται από 9 περίπου μέτρα και καταλήγει στα 15.
6η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ.
Στην έκτη κατηγορία κατατάσσονται τα σκάφη με μήκος επάνω από 15 μέτρα και απευθύνονται στο αγοραστικό κοινό που ενδιαφέρεται να έχει μια μικρή κατοικία με ανέσεις στη θάλασσα. Τα σκάφη αυτά πέρα από τους μεγάλους χώρους διαθέτουν πολύ καλές επιδόσεις πλεύσης και αυτονομίας, αφού είναι εξοπλισμένα με μεγάλες δεξαμενές καυσίμων και νερού.
Τέλος τα super yachts για σκάφη με μήκος μέχρι 30 μέτρα και mega yachts για σκάφη με μήκος επάνω από 30 μέτρα.
Επιμέλεια – φωτογραφίες Νίκος Λυμπερόπουλος
#psaremagiaolous#fishingingreece#fishing#psarema#psaremaskafos#psaremakalami#psarodufeko#ypovrihiopsarema#boats#fouskoto#boating#Greece#summer#summeringreece#sea#sail#sailing#sailinggreece#photography#holiday#instatravel#sun#beach#yachtingingreece#greek#greekislands#tours#trips#sindagesmagirikis#recipe