30.6 C
Athens
Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024
Blog

Jigging, που και πως ψαρεύουμε;

Κείμενο φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος

Το jigging είναι ένας από τους αποδοτικότερους τρόπους ψαρέματος μπορεί να πραγματοποιηθεί σε μικρά ή μεγαλύτερα βάθη με καλάμι και μηχανισμό. Με την μέθοδο του jigging, μπορούμε να πιάσουμε μεγάλα και καλά ψάρια όπως συναγρίδες, σφυρίδες , ροφούς, μαγιάτικα, φαγκριά τσαούσια κλπ.

Τι είναι το jigging
Το jigging είναι ψάρεμα που γίνεται με καλάμι χρησιμοποιώντας μεταλλικά ομοιώματα ψαριού σε διάφορα βάρη τα οποία ονομάζονται «jigs» ή «πλάνοι». Τα καλάμια που χρησιμοποιούμε είναι συνήθως δίσπαστα 1,80 m, διαιρούμενα στην βάση τους για μεγαλύτερη ευκολία κατά τη μεταφορά τους και είναι κατασκευασμένα από υλικό ultra high carbon το οποίο προσδίδει μέγιστη δύναμη και ευαισθησία στα τσιμπήματα. Είναι εξοπλισμένα με ειδικά σχεδιασμένη λαβή για βέλτιστη ανάκρουση των πλάνων και ενισχυμένη βάση για πρόσθετη υποστήριξη όταν σηκώνουμε τα ψάρια από τον βυθό. Τα πολύ καλής ποιότητάς καλάμια διαθέτουν οδηγούς και προσάρτηση μηχανισμού Fuji. Οσο ελαφρύτερο το “ζευγάρι” μηχανισμός-καλάμι, τόσο πιο ξεκούραστο το “ανεβοκατέβασμα των πλάνων κατά τη διάρκεια του ψαρέματος.

Τι είναι τα jigs.
Ο πλάνος (αγγλιστί jig), είναι ένα ψεύτικο ψάρι από μολύβι, ή απο βολφράμιο (μικρότερο μέγεθος – μεγαλύτερο βάρος) που εξωτερικά περιβάλετε από χρωματισμούς με πρισματικές αντανακλάσεις,  ενώ διαθέτει έντονα τρισδιάστατα μάτια, ανάγλυφα βράγχια και λέπια. Αυτοί  τουλάχιστον είναι οι καλής ποιότητος πλάνοι οι οποίοι είναι και οι αποδοτικοί, διότι μοιάζουν σχεδόν όπως ένα αληθινό ψάρι.

Στο εμπόριο κυκλοφορούν πλάνοι διαφόρων μεγεθών, ειδών και βάρους, ανάλογα το είδος του Jigging που θα κάνουμε (vertical, slow κλπ). Ανάλογα το βάθος που θα ψαρέψουμε είναι το βάρος των πλάνων και το καλάμι που θα τους διαχειριστεί σωστά. Καλάμι 40-120 ή 60 – 150 γραμμάρια για παράδειγμα.

Αρματωσιά
Το ψαράκι για jigging αρματώνετε με 1 ή 2 μεγάλα αγκίστρια με κοντό στέλεχος και μεγάλη καμπύλη. 
Το  παράμαλλο με το οποίο θα δέσουμε το  jig μας θα πρέπει να είναι αόρατο διαμέτρου απο 0,30 έως 0,40 mm ανάλογα το βάθος, ενώ το νήμα #P 1 έως #P 1,5 ( οπου είναι και ο προτεινόμενος τρόπος απο εμάς).

Μεγάλη προσοχή θα πρέπει να δώσουμε στη σύνδεση παράμαλλου – jig – αγκίστρων, όπου πρέπει ανάμεσα να τοποθετηθεί κρίκος, όπως φαίνεται στη φωτογραφία). Αν το jig μας δεν έχει αγκίστρι θα πρέπει να δέσουμε μόνοι μας και μετά να περάσουμε στο νήμα θερμοπλαστικό σωληνάκι, αν και τις περισσότερες φορές το jig συνοδεύετε από ένα ή δύο δεμένα αγκίστρια, τα οποία πωλούνται επίσης και ξεχωριστά ή ζευγάρι απο τα καταστήματα ειδών αλιείας.

Για light jigging ή slow sinking .
Τα τεχνητά δολώματα με την πάροδο του χρόνου γίνονται καλύτερα και μοιάζουν όλο και περισσότερο στα ζωντανά. Οι επονομαζόμενοι ελληνιστί «καμπούρηδες» όπου στην «συνομοταξία» αυτή ανήκουν  τα lucanus και τα fish ballς .

Το lucanus είναι ο “πρόγονος” θα λέγαμε των μολυβοκεφαλών που χρησιμοποιούμε πλέον στο tai rubber ή το hitotsu tenya. Το lucanus είναι ένα μικρό  καλαμάρι που φωσφορίζει,  τα πλοκάμια και τα μάτια του είναι  όπως του αληθινού, διαθέτει 2 αγκίστρια με μικρά παράμαλλα μεγέθους πλοκαμιού που αλλάζουν πολύ εύκολα κι έχει διάφορα βαρη (εμείς έχουμε ψαρέψει με 160 γραμμάρια). Διαθέτει δύο μικρούς κρίκους, ένα στο επάνω κι έναν στο κάτω μέρος του σώματός του, ώστε από την επάνω πλευρά να δεθεί στο παράμαλλο της αρματωσιάς, ενώ σε οποιαδήποτε περίπτωση  χρειαστούμε περισσότερο βάρος, δένουμε στον κάτω κρίκο του lucanus ένα κομμάτι πετονιάς  περίπου 1 μέτρου με το απαιτούμενο βαρίδι.


Ένα από τα μεγάλα συν τους είναι ότι δεν χρειάζεται να ανεβοκατεβάζουμε το καλάμι τόσο έντονα, κάνουμ δηλαδή slow κινήσεις πανω – κάτω. Οι πιο «τεμπέληδες» μάλιστα απλά κρατούν το καλάμι, ενώ  το «επάνω – κάτω»  αναλαμβάνει το κυματάκι που θα κουνάει το σκάφος, οπου βέβαια πρόκειται για λανθασμένο τρόπο αν και κάποιοι τον προτιμούν…
Με τον ίδιο τρόπο δουλεύει και το fish ball.

Μηχανισμός
Επιλέγουμε μηχανισμό casting ή spining ανάλογα με την προτίμηση μας. Εμείς συνήθως ψαρεύουμε με casting.
Ιδανικοί μηχανισμοί για jigging θεωρούνται εκείνοι με  μαγνητικό έλεγχο της περιστροφής της μπομπίνας ελεγχόμενο με διακόπτη, ισχυρό σύστημα φρένων τα οποία καλό θα είναι να είναι προρυθμιζόμενα,  σφραγισμένα ρουλεμάν, το υλικό κατασκευής του να είναι από γραφίτη και αλουμίνιο για όσο το δυνατόν λιγότερο βάρος. Η χωρητικότητά της πομπίνας του θα πρέπει να είναι  τέτοια ώστε να χωρά   250 – 300 μέτρα νημα, με μια σχέση μετάδοσης από 5 έως 6:1.

Ψαρεύοντας.
Στο jigging πρέπει να έχουμε μεγάλη ακρίβεια στο κατέβασμα του δολώματος στα συγκεκριμένα σημεία των αποχών ή των μεγάλων βράχων. Βλέποντας το βάθος του συγκεκριμένου τόπου στο βυθόμετρό μας, μπορούμε να ρυθμίσουμε στο μηχανάκι μας (εάν διαθέτει) το βάθος που θέλουμε να κατέβει το jig μας, ακριβώς στα μέτρα θέλουμε, κάτι που μας λύνει τα χέρια και προστατεύει τα εργαλεία μας από το να κολλήσουν στα βράχια και να τα χάσουμε. Προσοχή όμως γιατί το μηχανάκι μαζί με το καλάμι θα πρέπει να έχουν όσο το δυνατόν μικρότερο βάρος για να μπορέσουμε να  κάνουμε συνεχώς την γνωστή κίνηση (πάνω – κάτω) του jigging. Αν το εργαλείο μας είναι βαρύ θα κουραστούμε γρήγορα.

Που θα κάνουμε jigging
Με Jigging μπορούμε να ψαρέψουμε  από 40 έως 150 μέτρα, αν και κάποιοι φιλοι ψαρεύουν και στα 150.
Οι τόποι που θα κάνουμε jigging είναι οι τραγάνες, τα απότομα κατεβάσματα του βυθού και γενικά οι πυθμένες με ενδιαφέρουσα ζωή.
Αν ο αέρας μας παρασύρει γρήγορα, η χρήση της πλωτής  άγκυρας είναι μια καλή λύση, εκτός βέβαια αν το σκάφος μας διαθέτει “ηλεκτρική άγκυρα” (σχετικό θέμα με την ηλεκτρική άγκυρα το παρακάτω: https://psaremagiaolous.gr/%ce%b1%ce%ba%ce%b9%ce%bd%ce%b7%cf%84%ce%bf%cf%80%ce%bf%ce%af%ce%b7%cf%83%ce%b7-%cf%84%ce%bf%cf%85-%cf%83%ce%ba%ce%ac%cf%86%ce%bf%cf%85%cf%82-%ce%bc%ce%b1%cf%82-%cf%83%cf%84%ce%bf-%cf%83%ce%b7%ce%bc/)

Κείμενο φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος

#psaremagiaolous#fishingingreece#fishing#psarema#psaremaskafos#psaremakalami#psarodufeko#ypovrihiopsarema#boats#fouskoto#boating#Greece#summer#summeringreece#sea#sail#sailing#sailinggreece#photography#holiday#instatravel#sun#beach#yachtingingreece#greek#greekislands#tours#trips#sindagesmagirikis#recipe

Συντήρηση – service μηχανισμών καλαμιού.

Κείμενο – φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος

Άφθονο γλυκό νερό ΠΑΝΤΟΥ.  ΟΧΙ αντισκωρικά σπρέι που έχουν ως βάση το πετρέλαιο, είναι τα βασικότερα στοιχεία για την σωστή συντήρηση του μηχανισμού μας. 

 Μετά από κάθε χρήση σκουπίζουμε με βρεμένο πανί τα καλάμια, και τα στεγνώνουμε με απορροφητικό πανί. Ελέγχουμε δαχτυλίδια και roller  και αντικαθιστούμε όπου επισημάνουμε σκουριά ή οποιοδήποτε άλλο πρόβλημα.

Σκουπίζουμε με βρεμένο πανί τους μηχανισμούς των καλαμιών (κάποιοι προτιμούν ξέπλυμα με γλυκό νερό), τους γρασάρουμε ή τους λαδώνουμε με λάδι ραπτομηχανής εσωτερικά και τυλίγουμε καινούριο νήμα ή πετονιά αν είναι φθαρμένα.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ

Ξεβιδώνουμε και αφαιρούμε τη μανιβέλα του μηχανισμού.

Ξεβιδώνουμε με προσοχή τις βίδες του μηχανισμού και τις αφαιρούμε με προσοχή, όπως και το καπάκι των γραναζιών του. 

Ψεκάζουμε τα γρανάζια  με γράσο σε σπρέι, ψεκάζουμε  με αντισκωριακο ΜΟΝΟ στο roller του pick up γιατί μπορεί να μην έχει ξεπλυθεί το αλάτι από την μέσα μεριά, ξαναβιδώνουμε με προσοχή, εφαρμόζουμε και πάλι τη μανιβέλα, τη σταθεροποιούμε και ο μηχανισμός μας είναι έτοιμος.

ΠΡΟΣΟΧΗ !!!

Όλες οι σοβαρές εταιρίες χρησιμοποιούν  ρουλεμάν κλειστού τύπου και  βάζουν γράσο μακράς διάρκειας μέσα στα μηχανάκια.

Αντισκωρικά σπρέι ευρύτατης χρήσης που έχουν ως βάση το πετρέλαιο  είναι ακατάλληλα, γιατί το πετρέλαιο διαλύει το γράσο που έχει ο μηχανισμός από το εργοστάσιο κατασκευής του.

 Κείμενο – φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος

#psaremagiaolous#psarema#psaremaskafos#psaremakalami#psarodufeko#ypovrihiopsarema#boats#fouskoto#boating#Greece#summer#summeringreece#sea#sail#boatingworld#sailing#sailingboat#sailinglife#ocean#sailinggreece#photography#holiday#instatravel#sun#beach#yachtingingreece#greek#greekislands#tours#trips #inflatable #rib #Cruises

Ηλεκτροκινητήρες. Παρουσίαση και δοκιμή στο νερό.

Επιμέλεια Νίκος Λυμπερόπουλος

Μήπως τελικά η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον και στη θαλάσσια μετακίνηση; Όπως και στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα ο ηλεκτροκινητήρας θαλάσσης  χρησιμοποιεί την ηλεκτρική ενέργεια που αποθηκεύεται σε επαναφορτιζόμενες συστοιχίες συσσωρευτών ( μπαταρίες). Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν ηλεκτρικούς κινητήρες αντί των μηχανών εσωτερικής καύσης, το ίδιο συμβαίνει και με τα σκάφη.

Τα δυο βασικά χαρακτηριστικά των ηλεκτρικών κινητήρων είναι το χαμηλό κόστος λειτουργίας και η συντήρησή του.

Torqeedo 10.0 R (20 hp).

Ο ειδικός στην ηλεκτροκίνηση στη θαλάσσια πρόωση Torqeedo εισήγαγε το πιο ισχυρό μέλος της σειράς Cruise των ηλεκτρικών εξωλέμβιων κινητήρων. Το Cruise 10.0 R προορίζεται να καλύψει το κενό μεταξύ των μικρότερων εξωλέμβιων Ultralight και Travel της εταιρείας και των μεγαλύτερων κινητήρων υψηλής τάσης Deep Blue.

Το Cruise 10.0 R λειτουργεί στα 48 βολτ και παρέχει 12 kW πίκ και 10 kW συνεχή ισχύ εισόδου, που συγκρίνεται με έναν κινητήρα καύσης 20 hp.

Ο κινητήρας είναι υδρόψυκτος με  κομψό σχεδιασμό χαμηλού προφίλ στην κεφαλή του. Το ενσωματωμένο GPS και ένας ενσωματωμένος υπολογιστής παρέχουν πληροφορίες σχετικά με την ταχύτητα, την κατανάλωση ενέργειας και το υπόλοιπο εύρος στην ενσωματωμένη οθόνη απομακρυσμένης πεταλούδας. Η εφαρμογή Torqeedac της Torqeedo μπορεί να εμφανίζει τις πληροφορίες του κινητήρα στο  smartphone μας με Bluetooth.

Τρέχει με maximum ταχύτητα 19 κόμβων διανύοντας απόσταση 18 μιλίων.

Το Cruise 10.0 R είναι σταθμός παραγωγής ενέργειας. Το νέο μοντέλο φτάνει σε κορυφαίες ταχύτητα 21 MPH.  Για να πάρουμε μια ιδέα αυτονομίας, ο κινητήρας τρέχει με maximum ταχύτητα 19 κόμβων διανύοντας απόσταση 18 μιλίων . Μπορεί να καλύψει μεγαλύτερες αποστάσεις έως και 46 μίλια με χαμηλότερη ταχύτητα. Το Cruise R 10.0 παρέχει υψηλή ισχύ από χαμηλή τάση (48 V), καθιστώντας εύκολο και απλό το χειρισμό.

Ο  Torqeedo 10.0 R (20 hp)κοστίζει 9000 ευρώ χωρίς μπαταρίες.

Βεβαίως υπάρχουν και μεγαλύτεροι ηλεκτρικοί κινητήρες για μεγαλύτερα σκάφη.

Εδώ παρουσίαση σκάφους στη θάλασσα με ηλεκτρικό κινητήρα Torqueedo Deep Blue 50R.

#psaremagiaolous#fishingingreece#fishing#psarema#psaremaskafos#psaremakalami#psarodufeko#ypovrihiopsarema#boats#fouskoto#boating#Greece#summer#summeringreece#sea#sail#sailing#sailinggreece#photography#holiday#instatravel#sun#beach#yachtingingreece#greek#greekislands#tours#trips#sindagesmagirikis#recipe #electricoutboardmotors

Σεμινάρια Ψαρέματος ιδιαίτερα, θεωρητικά και πρακτικά στο σκάφος. Jigging, tai rubber, καθετή, συρτή, hitotsu tenya, φύλακας, παραγάδια.

Εισηγητής: Νίκος Λυμπερόπουλος 6977677627

Jigging, tai rubber, ψάρεμα με μολύβι φύλακα, συρτή, hitotsu tenya, βαθιά καθετή, παραγάδια.

Jigging, tai rubber, ψάρεμα με μολύβι φύλακα, συρτή, hitotsu tenya, βαθιά καθετή, παραγάδια.

ΟΜΑΔΙΚΑ ή ΙΔΙΕΤΑΙΡΑ μαθήματα. Σεμινάρια ψαρέματος, Θεωρία και πράξη. Πληροφορίες : τηλ: 697-7677627

Στο εντευκτήριό του ΟΦΣΕ πραγατοποιήθηκε σεμινάριο ψαρέματος με θέμα: “jigging” και “Συρτή με μολύβι φύλακα”. Εισηγητής ο Νίκος Λυμπερόπουλος, συντάκτης στα περιοδικά: “Ψάρεμα και Φουσκωτό” (της εφημερίδας “ΕΘΝΟΣ”), “FISH”, YACHTING CAPITAL και της ιστοσελίδας www.psaremagiaolous.gr

Κατά τη διάρκεια στου σεμιναρίου  παρουσιάστηκαν και αναλύθηκαν οι τεχνικές, οι διαδικασίες και οι παράμετροι των παραπάνω ειδών ψαρέματος, ενώ  απαντήθηκαν ερωτήσεις των παρευρισκομένων. Επίσης έγινε αναφορά στις τεχνικές ψαρέματος jigging, ενώ ορίστηκε ημερομηνία για πρακτική εξάσκηση στο σκάφος.

ΙΣΤΟΡΙΑ

Νικόλαος Λυμπερόπουλος: “Ξεκινήσαμε μαζί από το 2003 με το περιοδικό Fish, ενώ μετά δυο χρόνια επικοινωνούσαμε αλιευτικά και από ακόμη δύο περιοδικά: Ψάρεμα και Φουσκωτό και Έθνος Κυνήγι.

Να θυμηθούμε ακόμη τους 6 τόμους που κυκλοφόρησαν με θέματα: «Συρτή βυθού, Φύλακας και Jigging»,   «Συρτή από σκάφος», «Τεχνικές για Καλαμάρια», «Τεχνητά Δολώματα», «Τεχνικές για Χταπόδια και Σουπιές»,  «Δολώματα, Καλάμια, μηχανισμοί», όπου μοιράστηκα μαζί σας τεχνικές και τρόπους ψαρέματος.

Περισσότερες λεπτομέρειες και φωτογραφίες: https://psaremagiaolous.gr/%ce%ba%ce%b1%ce%bb%cf%8e%cf%82-%ce%ae%cf%81%ce%b8%ce%b1%cf%84%ce%b5-%cf%83%cf%84%ce%bf-%cf%88%ce%ac%cf%81%ce%b5%ce%bc%ce%b1-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%8c%ce%bb%ce%bf%cf%85%cf%82/

#psaremagiaolous#fishingingreece#fishing#psarema#psaremaskafos#psaremakalami#psarodufeko#ypovrihiopsarema#boats#fouskoto#boating#Greece#summer#summeringreece#sea#sail#sailing#sailinggreece#photography#holiday#instatravel#sun#beach#yachtingingreece#greek#greekislands#tours#trips#sindagesmagirikis#recipe

Η τεχνική tai rubber και για λυθρίνια.

Σεμινάρια Ψαρέματος ιδιαίτερα, θεωρητικά και πρακτικά στο σκάφος, τεχνική ψαρέματος με με tai rubber.

κείμενο – φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος  

Το Tai Rubber είναι μια τεχνική ψαρέματος με τεχνητό δόλωμα που αποτελείται απο μια τρέσα σιλικόνης  φωσφορούχα ή μη, αρματωμένη με 2 αγκίστρια και μια μολυβοκεφαλή για tai rubber, η οποία θα κατεβάσει την τρέσα στο βυθό. Για το κατέβασμα χρησιμοποιούμε κατάλληλο καλάμι και μηχανισμό που εξηγούμε παρακάτω. 

To ψάρεμα με tai rubber γίνεται χωρίς δολωμένα αγκιστριά, διότι πολύ απλά δόλωμα είναι η ίδια η τρέσα. Σε κάποιες περιπτώσεις όμως “κλέβουμε” λίγο και δολώνουμε τα αγκίστρια με μια πολύ λεπτή λωρίδα καλαμαριού, ως προέκταση της τρέσας μας. Έτσι στο συγκεκριμένο ψάρεμα που πιάσαμε λυθρίνια χρησιμοποιήσαμε λουριδίτσα καλαμαριού, αν και όπως είπαμε δεν χρειάζεται. 

Η τεχνική και ο εξοπλισμός.

Πρόκειται για τεχνική που απευθύνεται στα περισσότερα ψάρια, Φαγκριά, Τσαούσια, Λυθρίνια, Σκαθάρια, Συναγρίδες, Τσιπούρες κλπ. 

Το Tai Rubber είναι  διασκεδαστικό και εύκολο ψάρεμα που μπορεί να απολαύσει ο καθένας μας. Δεν χρειάζεται ιδιαίτερες γνώσεις, ούτε κάποια σπουδαία εμπειρία. 

Ο εξοπλισμός μας πρέπει να είναι ελαφρύς και πολύ εύκολος στη χρήση. Μπορούμε να ψαρέψουμε σε πολλά και διάφορα βάθη, από 20 έως και 120 μέτρα εξαρτάται το σημάδι που θα ψάξουμε τα ψάρια με το βυθόμετρό μας.

Με tai rubber μπορούμε να ψαρέψουμε με καιρό αλλά και με ελαφρύ αεράκι. Δεν χρειάζεται η βάρκα να είναι  σταθερή, καθώς η μολυβοκεφαλή με την τρέσα  ψαρεύει και δουλεύει καθώς μας παρασύρει ο καιρός. Βασική προϋπόθεση όμως για επιτυχημένο ψάρεμα με tai rubber είναι ο σωστός εξοπλισμός που είναι ελαφρύς, για να ειναι διαχειρίσιμος.

Το καλάμι.

Το καλάμι θα πρέπει να είναι κατασκευασμένο ειδικά για την τεχνική του Tai Rubber, από καρμπόν, λεπτό, ελαφρύ με πολύ ευαίσθητη μύτη, εύκαμπτο με δυνατό κορμό και πολλούς οδηγούς για να μπορεί να υποστηρίξει το λεπτό νήμα που θα ψαρέψουμε. Οι κορυφές αυτών των καλαμιών συνηθίζεται να είναι γεμάτες μικρούς οδηγούς δαχτυλίδια, ώστε να μας δίνει την πληροφορία στο χέρι μας ακόμα και στα πιο ευαίσθητα και απαλά τσιμπήματα που γίνονται από τα ψάρια πάνω στην τρέσα. 

Η βάση του μηχανισμού συνήθως έχει από το κάτω μέρος του καλαμιού μία “σκανδάλη” η οποία μας βοηθάει να πιάνουμε καλά στο χέρι μας το καλάμι και τον μηχανισμό μαζί. Με αυτόν τον τρόπο ζυγίζει σωστά  χέρι, καλάμι, μηχανισμός και κίνηση πάνω – κάτω του χεριού μας, ώστε το ψάρεμα γίνεται χωρίς να κουράζονται οι τένοντες και οι μύες του χεριού μας.

Ο μηχανισμός.

Ο μηχανισμός είναι κατηγορίας Bait Casting, καλής ποιότητας,  στιβαρός,  γιατί ουσιαστικά είναι ο βασικός “υπεύθυνος” που θα καταφέρει να μας φέρει το ψάρι στη βάρκα! Θα πρέπει να είναι γρήγορος στην περιστροφή του και να διαθέτει έναν κατανεμητή που μας βοηθάει να στρώνει το λεπτό νήμα σωστά . Τα φρένα του συνήθως είναι με αστέρα (Star Drag) που μας δίνει ένα προοδευτικό φρενάρισμα στην μάχη με ένα καλό ψάρι.

Ο εξοπλισμός μας γενικά είναι “light” ενώ προσωπικά κάνω προρύθμιση στα φρένα του στο 1,5 κιλό. Έτσι το ψάρι να παίρνει φρένα μετά από τάση 1,5 κιλού, ενώ πριν από αυτή  υπεύθυνη η ευλυγισία του καλαμιού, ετσι κουράζεται το ψάρι κι έρχεται εύκολα στη βάρκα. Αν και οι εξοπλισμοί και τα φρένα θεωρούνται light, έχουμε πάρει ψάρια 4 και 5 κιλά.

Στο πλάι του μηχανισμού υπάρχει  ρύθμιση  μαγνητικών φρένων  η οποία μας βοηθάει στην απελευθέρωση της μπάλας με την τρέσα όταν κατευθύνονται προς τον βυθό, ώστε να  ελέγχεται η ανεξέλεγκτη περιστροφή της μπομπίνας και το γρηγορότερο απ οτι χρειάζεται ξετύλιγμα του νηματος, έτσι δεν μπερδεύεται.  Αν ο μηχανισμός δεν έχει μαγνητικά φρένα  μπορούμε να ελέγξουμε το ξετύλιγμα ακουμπώντας ελαφρά με τον αντίχειρα την μπομπίνα καθώς περιστρέφεται. 

Το νημα.

Το νήμα που χρησιμοποιούμε πρέπει να είναι οκτάκλωνο λεπτό, δυνατό και το βασικότερο με σωστή διάμετρο. Μπορούμε να ψαρέψουμε νήμα από pe 08-015 χιλιοστά έως pe1,5-0,20 χιλιοστά. Το οκτάκλωνο νήμα μας βοηθάει όχι μόνο στο ότι είναι ανθεκτικότερο στις τριβές στην επαφή του με κάποιο βράχο, αλλά το βασικότερο είναι οτι λόγω της πολύ μαλακής  υφής του, ρολάρει στους οδηγούς του καλαμιού πολύ εύκολα και στέλνει στον βυθό γρήγορα τη μολυβοκεφαλή με την τρέσα, που σημειωτέον είναι της τάξεως των 40 έως 150, αλλά και 250 ή 300 γραμμαρίων για πολύ βαθιά νερά. 

Τους μηχανισμούς γεμίζουμε με 200 έως 300 μέτρα νήμα, γιατί το ψάρεμά μας μπορεί να είναι από 30 μέχρι και 120 μέτρα. Όσο αφορά την διάμετρο νήματος που θα τυλίξουμε στον μηχανισμό έχει να κάνει και με το βάρος της μολυβοκεφαλής που θα χρησιμοποιήσουμε. Χοντρή διάμετρος νήματος,  βαριές μολυβοκεφαλές ώστε να μπορούν να κατέβουν σε βαθύ βυθό. Η λεπτή βέβαια διάμετρος νήματος μας επιτρέπει να ψαρέψουμε σε όλα τα βάθη και με διάφορα γραμμάρια, γι αυτό προσωπικά επιλέγω λεπτά εργαλεία. Οι μολυβοκεφαλές μπορούν να κατέβουν ευκολότερα στο βυθό με λεπτότερο νήμα γιατί παρασύρεται λιγότερο από τα ρεύματα μέσα στην θάλασσα. 

Οι μολυβοκεφαλές και παράμαλλα.

Οι μολυβοκεφαλές ξεκινάνε από 40 – 50 γραμμάρια και φτάνουν μέχρι 120 -150 αλλά και βαρύτερες 250 ή και 300, ενώ υπάρχει μεγάλη ποικιλία σε σχήματα και σε χρωματισμούς. Μπορούμε να αγοράσουμε μολυβοκεφαλή μαζί με τρέσα, ή τρέσες και μολυβοκεφαλές ξεχωριστά και να τις συνδυάσουμε.

Τα παράμαλλα που θα χρησιμοποιήσουμε πρέπει να είναι Fluorocarbon. Το Fluorocarbon είναι κατασκευασμένο από πολλές καρμπονικές ίνες και αυτό το κάνει πολύ πιο ανθεκτικό στην τριβή του με τα βράχια ή στην επαφή του με τα δόντια του ψαριού. Η συνιστώμενη διάμετρος είναι από 0,18 χιλιοστά έως 0,30 ή και 0,35. Χοντρότερα παράμαλλα 0,40 ή 0,50 χιλιοστά χρησιμοποιούμε στα βαθιά νερά με βαριές μολυβοκεφαλές για αρκετά μεγάλα ψάρια. 

Στο συγκεκριμένο ψάρεμα ψαρέψαμε με νήμα pe 018, με αόρατο παράμαλλο 2 οργιές 28 χιλιοστά,  μολυβοκεφαλή 100 γραμμάρια στα 70 μέτρα, με καλάμι 1,90 που διαχειρίζεται μολυβοκεφαλές από 40 έως 200 γραμμάρια. 

Η Τεχνική.

Βασική προϋπόθεση η μολυβοκεφαλή που θα χρησιμοποιήσουμε, να είναι ανάμεσα στα γραμμάρια που αναγράφονται επάνω στα χαρακρηριστικά του καλαμιού κι αυτό γιατί αν είναι ελαφρύτερη ή βαρύτερη, δεν θα κινηθεί σωστά κατά την  άνοδο και την κάθοδο της, όποτε δεν θα ψαρεύει καν…

Ξεκινώντας να ψαρεύουμε με tai rubber, απελευθερώνουμε το νήμα από τον μηχανισμό, ρίχνουμε τη μολυβοκεφαλή και την τρέσα ελεύθερα πλέον προς τον βυθό και περιμένουμε να πατώσει. Μόλις πατώσει παίρνουμε μια δύο καλαμιές και αρχίζουμε να ανεβάζουμε κάνοντας μικρές κινήσεις πάνω – κάτω ώστε ανεβάζοντας να δουλεύει η μολυβοκεφαλή με την τρέσα, για το οποίο είναι υπεύθυνη φυσικά και η πολύ λεπτή μύτη του καλαμιού. Συνήθως στα τελευταία 2 – 3 μέτρα του κατεβάσματος ή έως τα 10 μέτρα του ανεβάσματος, παίρνουμε ψάρι. Προσοχή! Μόλις νοιώσουμε τσίμπημα ΔΕΝ καρφώνουμε, μόνο συνεχίζουμε να τυλίγουμε, τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνει το καλάμι και τα φρένα του μηχανισμού που έχουμε ρυθμίσει όπως περιγράψαμε παραπάνω.

Ηλεκτρική άγκυρα, η ακινητοποίηση του σκάφους μας στο σημάδι, για επιτυχημένο ψάρεμα.

Του Νίκου Λυμπερόπουλου.

Η βασικότερη  ενέργεια  στο ψάρεμα από το σκάφος για να έχουμε αλιευτική απόδοση, είναι η ακινητοποίησή του στο σημάδι που έχουμε επιλέξει για να ψαρέψουμε.  

Στην περίπτωση της άγκυρας ρίχνουμε πολλά μέτρα αγκυρόσχοινο με αλυσίδα που μας κρατάει μεν σταθερούς, αν όμως αλλάξει λίγο ο αέρας φεύγουμε από το σημάδι και πρέπει να μαζέψουμε και να ξαναρίξουμε…

Στην περίπτωση της πλωτής, μας διατηρεί για λίγο στο σημάδι αλλά κάθε τόσο πρέπει να τη μαζεύουμε, να επιστρέφουμε στο σημάδι και να την ξαναρίχνουμε.

Και στις δύο περιπτώσεις ξοδεύουμε χρόνο από το ψάρεμα και χρήμα από την κατανάλωση βενζίνης – ειδικά σε πολύωρα ψαρέματα…

Η καλύτερη, όχι ανέξοδη αλλά αποδοτικότατη λύση στο ψάρεμα είναι  ένας ηλεκτρονικός – ηλεκτρικός κινητήρας-άγκυρα που φροντίζει να μας διατηρεί ακινητοποιημένους στο σημάδι που έχουμε διαλέξει. Τοποθετείται κυρίως στην πλώρη του σκάφους, (αν και έχουμε δει και κατασκευές στην πρύμνη).

Δείτε στο video πως λειτουργεί η  «έξυπνη» ηλεκτρονική άγκυρα Minnkota στο ψάρεμα από σκάφος:

Η «έξυπνη» ηλεκτρονική άγκυρα Minnkota Riptide Terrova iPilot Link

Η ηλεκτρική εξωλέµβια µηχανή Minn Kota i-Pilot, έχει ενσωµατωµένο δέκτη GPS και εργονοµικό ασύρµατο τηλεχειριστήριο µε οθόνη LCD, από το οποίο εκτελούνται όλες οι ρυθµίσεις και ο χειρισµός της μηχανής. Επιλέγουµε το σημάδι για να ψαρέψουµε κι αν το σκάφος παρασυρθεί περισσότερο από δυο µέτρα µακριά, το i-Pilot µας επαναφέρει αυτόµατα στο προεπιλεγμένο μας  σηµείο µε τη βοήθεια της λειτουργίας Spot-Lock, δηλαδή σαν έξυπνη ηλεκτρονική άγκυρα.

Φτάνοντας  στο σημάδι, κατεβάζουμε τη μηχανή στο νερό, ενεργοποιούμε το Spot-Lock, και αυτό µε τη βοήθεια του ενσωματωμένου GPS εκτελεί κινήσεις διορθώνοντας συνεχώς τη πορεία µας αφού στρίβει, και δίνει πρόσω – ανάποδα ανάλογα µε τον αέρα η  το ρεύμα που επικρατεί. Μπορούμε επίσης να  ρυθμίσουμε ταχύτητα και κατεύθυνση µε το ασύρματο τηλεχειριστήριο, από οποιοδήποτε και αν βρισκόμαστε.

i-Pilot και Record Track

Το i-Pilot που διαθέτει, έχει έξι μνήμες για αποθήκευση σημείων και μπορεί να πραγματοποιήσει πλοήγηση αυτόματα ανά πάσα στιγµή. Το i-Pilot επίσης µπορεί να αποθηκεύσει έως και έξι διαδροµές, µήκους 2 µιλίων η κάθε µία, τις οποίες µπορούµε να επαναλάβουµε σε οποιαδήποτε κατεύθυνση επιλέξουµε. Με το Record Track µπορούµε να αποθηκεύσουµε και να επαναλάβουµε όσες διαδροµές έχουν ήδη πραγµατοποιηθεί.

Αυτόµατος πιλότος

Η «έξυπνη» ηλεκτρονική άγκυρα Minn Kota i-Pilot, διαθέτει ένα σύστημα αυτόµατου πιλότου, με ενσωματωμένο GPS, για να διατηρήσει την πορεία και την ταχύτητα του σκάφους µε ακρίβεια, στην κατεύθυνση που επιθυμούμε, είτε λόγω ανέμου, κυματισμού ή ρευμάτων. Ακόµη, µε τη λειτουργία Cruise control, έχουμε τη δυνατότητα να ρυθµίσουμε µε ακρίβεια την ταχύτητα του σκάφους µε 0,1 mph.

Το site της «έξυπνης» ηλεκτρονικής άγκυρας: https://minnkotamotors.johnsonoutdoors.com/saltwater-trolling-motors

Κατασκευή βάσεων στα σκάφη για Ηλεκτρονικές “έξυπνες” άγκυρες : https://evyl-marine.gr/product/minn-kota-vaseis/

#psaremagiaolous#fishingingreece#fishing#psarema#psaremaskafos#psaremakalami#psarodufeko#ypovrihiopsarema#boats#fouskoto#boating#Greece#summer#summeringreece#sea#sail#sailing#sailinggreece#photography#holiday#instatravel#sun#beach#yachtingingreece#greek#greekislands#tours#trips#sindagesmagirikis#recipe

Φαγκρόπουλα με Luganus, Cabura, Inchiku, Madai. Που τα συναντάμε, που και πως τα ψαρεύουμε.

Κείμενο φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος.


Luganus, Cabura, Inchiku, Madai και διάφορες άλλες ονομασίες – ανάλογα με το εργοστάσιο κατασκευής τους – είναι οι ονομασίες τεχνητών δολωμάτων με ενσωματωμένο βάρος, κάποιο τα τεχνητά αυτά δολώματα αποκαλούν και “καμπούρηδες”. Οι διαφορές τους είναι ελάχιστες, ενώ σε όλες τις περιπτώσεις το ψάρεμα πραγματοποιείται με τη μέθοδο του slow Sinking.

Slow Sinking

Η μέθοδος ψαρέματος slow Sinking πραγματοποιείται με ελαφρύτερα εργαλεία από αυτά του κλασσικού jigging. Το καλάμι θα πρέπει να είναι  από γραφίτη, εξαιρετικά ευλύγιστο και ελαφρύ, με ευαίσθητη  άκρη και να διαθέτει κορυφαίας ποιότητος δακτυλίους.  Τα δολώματα που χρησιμοποιούμε είναι τεχνητά ενώ το κάθε εργοστάσιο κατασκευής δίνει  τη δική του ονομασία. Χονδρικά, όλα μοιάζουν με κεφαλόποδα, έχουν μεταλλικό σώμα και σιλικονούχα πλοκάμια που ανάμεσά τους κρέμονται  αγκίστρια που είναι στερεωμένα στο μεταλλικό σώμα, όπως τα luganus με τα οποία ψαρέψαμε. Στο ίδιο μοτίβο είναι και τα  Madai με τη διαφορά ότι διαθέτουν κεφάλι με μεγάλο μάτι που είναι και το μεταλλικό μέρος του τεχνητού δολώματος.Η ίδια λογική ισχύει και για τα αποκαλούμενα με την γενική ονομασία fish balls.Όσον αφορά τα Inchiku, η διαφορά τους είναι ότι το μεταλλικό χρωματιστό μέρος είναι το μπροστινό μέρος του δολώματος, ενώ ακολουθεί ένα κεφαλόποδο που είναι δεμένο στον ενσωματωμένο κρίκο του μετάλλου μαζί με ένα αγκίστρι.Τα τεχνητά αυτά δολώματα σε κοινή αλιευτική γλώσσα αποκαλούνται από τους ψαράδες  «καμπούρηδες» (εκ του cabura).

Ο Εξοπλισμός και οι ψαρότοποι.

Εξαιρετικοί γενικά ψαρότοποι είναι οι μικρές ξέρες και οι μεμονωμένοι ύφαλοι που υψώνονται από μεγάλα βάθη. Για μικρά και μεσαία φαγκριά ψαρεύουμε σε ξέρες που βρίσκονται σε βάθος από 30 έως 50 μέτρα, αλλά ανάλογα με την περιοχή μπορεί να βρεθούν και σε διαφορετικά βάθη.  Ο εξοπλισμός που θα χρησιμοποιήσουμε πρέπει να είναι μεσαίου μεγέθους, δηλαδή  μηχανισμοί 6000-8000, η διάμετρος της μάνας 0,30 έως 0,35 ή νήμα 20 λιμπρών, παράμαλλα 0,30 – 0,35 χιλιοστά αόρατα, δυνατά και ευαίσθητα καλάμια με μήκος 2,5 έως 3 μέτρα.Αν θελήσουμε να αναζητήσουμε μεγαλύτερα φαγκριά από αυτό της φωτογραφίας, πρέπει να ενισχύσουμε όλο τον εξοπλισμό, δηλαδή μάνα 0,50-0,60 χιλιοστά, παράμαλλα 0,40-0,50, ενώ τα αγκίστρια του τεχνητού θα πρέπει να είναι 3/0-6/0. Στους ίδιους τόπους με το Φαγκρί βέβαια, κυκλοφορούν και άλλα μεγάλα ψάρια. Το δόλωμα αυτό μπορεί να προσελκύσει ακόμη συναγρίδες, ροφούς ακόμη και σμέρνες

Άν πρόκειται να ψαρέψουμε με την τεχνική tai rubber θα χρησιμοποιήσουμε καλάμι ελαφρύ (με αναγραφόμενη τιμή φρένων στο 1,5 κιλό), μηχανισμό για bait casting με μαγνητικά φρένα, νήμα οκτάκλωνο 0,15 – 0,16 χιλιοστά και παράμαλλο δυο οργιές αόρατο 0,30 χιλιοστά.

Που και πως ψαρεύουμε.
Όλα τα προαναφερόμενα δολώματα είναι κατάλληλα για ψάρεμα σε βάθη από  40 – 120 μέτρα και είναι  ιδανικά για Φαγκριά, Συναγρίδες, Λυθρίνια, Σκαθάρια, αλλά και για Στείρες ή Σφυρίδες κάνοντας slow sinking ή slow jiging όπως προαναφέραμε. Οι τόποι που θα κάνουμε slow Sinking είναι ο ομαλός βυθός που βρίσκεται δίπλα από  απότομα κατεβάσματα του βυθού και γενικά αμμώδεις πυθμένες, ανάμεσα ή  δίπλα σε ακανόνιστα βράχια. Τα ψάρια που είναι κρυμμένα εκεί θα δουν την κίνηση και θα ορμήσουν.Με σβηστή τη μηχανή του σκάφους μας και με το αεράκι να μας παρασύρει ελαφρά, αφήνουμε το δόλωμα να κατέβει προς το βυθό. Όταν φτάσει στο πυθμένα με ελαφρά τραβήγματα του καλαμιού φροντίζουμε έτσι ώστε το δόλωμά μας να να αναπηδά με μια ελαφριά κίνηση του καλαμιού μας, μαζεύοντας νήμα με σταθερές μανιβελιές . Αν ο αέρας μας παρασύρει γρήγορα, η χρήση της πλωτής  άγκυρας είναι η καλύτερη λύση.  Στην άπνοια χρησιμοποιούμε τον βοηθητικό κινητήρα στο πρόσω χωρίς καθόλου γκάζι αν πρόκειται να ψαρέψουμε από 70 μέτρα και άνω. Στα 40 ή 50 μέτρα θυμίζουμε οτι τα “καλά ψάρια” πιθανότατα θα ακούσουν τον κινητήρα…

Στο ψάρεμα του φαγκριού μπορούμε να ρίξουμε μαλάγρα χρησιμοποιώντας λιωμένη σαρδέλα που θα φτιάξουμε εμείς, ή που πωλείται έτοιμη από τα καταστήματα ειδών αλιείας. Από εκεί θα προμηθευτούμε και ειδικούς μαλαγρωτές με λάμες, οι οποίες κινούνται από τον κυματισμό του σκάφους και κόβουν τις σαρδέλες, δημιουργώντας θαυμάσιες προϋποθέσεις προσέλκυσης.

Το φαγκρί  διαφέρει από τη συναγρίδα ως προς το χρώμα αλλά και το σχήμα του κεφαλιού που έρχεται μπροστά πιο κοφτό. Σε κάποια φαγκριά το κόψιμο αυτό είναι αρκετά μεγάλο και χαρακτηριστικό, αυτά οι ψαράδες τα ονομάζουν «κορωνάτα».Είναι ψάρια εκπληκτικής ομορφιάς, με απερίγραπτους χρωματικούς συνδυασμούς όταν τα βγάζουμε από τη θάλασσα. Το επιστημονικό του όνομα είναι «Pagrus Pagrus», ανήκει στην οικογένεια των σπαριδών και ζει σε βαθιά καθαρά νερά εκεί που υπάρχουν τροκάδες και ξέρες. Δυνατό και ταχυκίνητο ψάρι, διαθέτει δόντια πολύ γερά και τρέφεται κυρίως με μαλακόστρακα.Έχει χρώμα χρυσοκόκκινο και ψαρεύεται με παραγάδι, ζόκα, βαθιά συρτή, φύλακα και jigging, tai rubber.

Κείμενο φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος.

Γεμιστά καλαμάρια στο τηγάνι ή την κατσαρόλα και μια συνταγή της γιαγιάς.

Επιμέλεια  Γιώργος Μάγειρας

 Γεμιστά  καλαμάρια στο τηγάνι

Υλικά

1 κ. καλαμάρια ή θράψαλα
1/2 φλιτζάνι γαλέτα
1/4 φλιτζάνι τυρί ρομάνο τριμμένο ή άλλο της αρεσκείας  σας.
1 ματσάκι μαϊντανό ψιλοκομμένο
2 αυγά
1 σκελίδα σκόρδο ψιλοκομμένη
αλάτι και πιπέρι
ελαιόλαδο
1/2 ποτήρι του νερού λευκό κρασί.

ΕΚΤΕΛΕΣΗ
Πλένουμε και καθαρίζουμε τα καλαμάρια ή τα θράψαλα καλά, τα αφήνουμε ολόκληρα και τα στραγγίζουμε. Ανακατεύουμε τη γαλέτα, το τυρί, το μαϊντανό, τα αυγά, το σκόρδο, το αλάτι και το πιπέρι. Γεμίζουμε τα καλαμάρια ή τα θράψαλα και κλείνουμε καλά τα ανοίγματα με οδοντογλυφίδα. Τα τοποθετούμε σε βαθύ τηγάνι με καπάκι και τηγανίζουμε για λίγο να πάρουν ροζ χρώμα. Ρίχνουμε το κρασί, χαμηλώνουμε τη φωτιά και τα κατεβάζουμε όταν είναι έτοιμα (ανάλογα πόσο «ζουμερά» ή καλοψημένα τα θέλουμε).

Γεμιστά καλαμάρια ή θράψαλα στην κατσαρόλα.

(Συνταγή της γιαγιάς)   

Καθαρίζουμε και πλένουμε ενάμισι κιλό μικρά έως μέτρια καλαμάρια ή θράψαλα και  ψιλοκόβουμε τα εντόσθια και τα πλοκάμια τους. Σοτάρουμε σε τρία τέταρτα φλιτζανιού του τσαγιού ελαιόλαδο, μισό κιλό ψιλοκομμένα φρέσκα ή ξερά κρεμμύδια (αναλόγως εποχής) τα πλοκάμια και τα εντόσθια και τα σβήνουμε με τρία τέταρτα του φλιτζανιού λευκό κρασί.

Ρίχνουμε ένα φλιτζάνι ρύζι, δύο κουταλιές της σούπας γαλέτα ή τριμμένη φρυγανιά, αλατοπιπερώνουμε και προσθέτουμε ψιλοκομμένο μαϊντανό.

Γεμίζουμε τα καλαμάρια ή τα θράψαλα μέχρι τη μέση και τα τσιγαρίζουμε πολύ προσεκτικά με ένα φλιτζάνι ελαιόλαδο. Προσθέτουμε ένα κουτί τομάτες αποφλοιωμένες και λιωμένες (ή αν βρούμε φρέσκιας κόκκινες και πολύ γινωμένες). Ρίχνουμε μισό κουταλάκι του γλυκού καστανή ζάχαρη και αφήνουμε να σιγοβράσουν για μιάμιση έως δύο ώρες.

Καλή όρεξη και καλές θάλασσες !!!

Καλαμάρια στα βαθιά μέρα – μεσημέρι.

Κείμενο – φωτογραφίες   Νίκος Λυμπερόπουλος.

Μπορεί τα χρόνια να περνούν, οι τρόποι αλίευσης όμως παραμένουν σχεδόν ίδιοι. Μόνο τα εργαλεία αλλάζουν που συνάδουν με την εξέλιξη της τεχνολογίας, κατά τα άλλα οι συνήθειες και οι αντιδράσεις των αλιευμάτων παραμένουν ίδιες.

Οι παππούδες μας που ψάρευαν καλαμάρια, τοποθετούσαν στη βάρκα ένα μικρό πυροφάνι, ή μια απλή λάμπα ή μια λάμπα ασετιλίνης, που σκοπό είχε να φωτίζει την επιφάνεια σ’ ένα μικρό βάθος και για μια περιορισμένη σχετικά περιοχή. Καλάριζαν στη θάλασσα την πετονιά, η οποία αποτελείτο από ένα απλό γερό νήμα, ή πετονιά, στο οποίο έδεναν την καλαμαριέρα και μας εξηγούσαν: «Η καλαμαριέρα αποτελείται από ένα μεταλλικό μολυβωμένο σώμα ή από μολύβι μόνο, που συνήθως βάφεται άσπρο. Το σχήμα αυτού του τεχνητού δολώματος για καλαμάρια, μοιάζει με μια μεγάλη ελιά. Στην άκρη υπάρχει μια σειρά από βελόνες πολύ μυτερές, τοποθετημένες ακτινωτά, οι οποίες είναι εστραμμένες προς τα πάνω. Άλλοι τύποι καλαμαριέρας, αποτελούνται αντίθετα από έναν μεταλλικό σωλήνα, καλυμμένο με χρώμιο που στην μια άκρη του έχει το δαχτυλίδι με το οποίο συνδέεται η μάνα και στην άλλη άκρη οι βελόνες που είναι λοξά γυρισμένες προς τα πάνω σε ακτινωτή διάταξη, όπως στον προηγούμενο τύπο.»
Χρησιμοποιούσαν την καλαμαριέρα χωρίς άλλο δόλωμα, ενώ άλλοι έδεναν στο σώμα της καλαμαριέρας ένα ψάρι, ένα πόδι από κότα, ένα κομμάτι κρέας, ή λαρδί. Αυτή η τροφή είχε σκοπό να κρατά καλύτερα το καλαμάρι όταν ψαρεύεται: «Όταν φτάσουμε στην κατάλληλη περιοχή και ανάψουμε τη λάμπα, αφήνουμε να τρέξει η πετονιά που βαστά την καλαμαριέρα μέχρι να αγγίξει το βυθό. Μετά την σηκώνουμε λίγο και κατόπι σιγά – σιγά την βγάζουμε έξω στην επιφάνεια. Στις πλούσιες περιοχές σε καλαμάρια και τις τυχερές βραδιές δεν χρειάζονται ιδιαίτερες μανούβρες για να προσελκύσουμε τα καλαμάρια που ρίχνονται αμέσως στο τεχνητό δόλωμα. Άλλες φορές αντίθετα, είναι αναγκαίο να κινούμε την καλαμαριέρα με αργή κίνηση, από κάτω προς τα πάνω και αντίστροφα. Αυτές οι μανούβρες σκοπό έχουν να τραβήξουν την προσοχή των καλαμαριών.

Η αίσθηση του «χτυπήματος»
Το καλαμάρι συνήθως ρίχνεται χωρίς κανένα δισταγμό στην καλαμαριέρα κι έτσι καρφώνωνται τα πλοκάμια του επάνω στις βελόνες. Ο ψαράς θα αισθανθεί κάποιο βάρος, αλλά δεν αισθάνεται τραβήγματα ή κεφάλια όπως με τα ψάρια, παρά αντίσταση κατά διαστήματα. Με γρήγορες κινήσεις των χεριών καρφώνει το καλαμάρι που διαπερνάται από τις βελόνες, ενώ αμέσως μετά το κάρφωμα πρέπει να ανέβει το καλαμάρι στο σκάφος όσο πιο γρήγορα είναι δυνατό.
Τα καλαμάρια στις μέρες μας πάντως, τα ψαρεύουμε με καλαμαριέρες – ψαράκια που αγοράζουμε από τα καταστήματα ειδών αλιείας, απ’ όπου μπορούμε να προμηθευτούμε και συρμάτινες αρματωσιές, ή αν προτιμάμε μπορούμε να δέσουμε δικές μας, χρησιμοποιώντας πετονιά.

Οι κλασσικοί ψαράδες κρατάνε τη μάνα που είναι τυλιγμένη με καρούλα στο χέρι και ανεβοκατεβάζουν μέχρι να «χτυπήσει το καλαμάρι». Αυτός είναι μεν ο κλασσικός τρόπος, εγκυμονεί όμως τον κίνδυνο να χάσουμε ένα καλό και πολύ βαρύ καλαμάρι κατά την άνοδο της πετονιάς, διότι μπορεί να έχει πιαστεί μόνο από το μακρύ λεπτό πλοκάμι του και όχι από τα μικρά όπως στην φωτο. Καθώς τραβάμε την πετονιά και ενώ εκείνο ασκεί δύναμη προς τα κάτω, το πιθανότερο είναι να μην αντέξει το πλοκάμι, να σπάσει κι έτσι εμείς θα χάσουμε το καλαμάρι, ενώ εκείνο τρομαγμένο θα συμπαρασύρει και το υπόλοιπο κοπάδι, οπότε αντίο ψάρεμα.
Πιο σίγουρος τρόπος είναι αυτός με τη χρήση καλαμιού και μηχανισμού, όπου μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε εκείνο με το οποίο κάνουμε συρτή με μολύβι φύλακα – ή και με πιο ελαφρύ εργαλείο – όπου ο προαναφερόμενος κίνδυνος ελαχιστοποιείται.
Κατά την άνοδο του καλαμαριού και όποτε αυτό ασκεί πίεση προς τα κάτω, δουλεύουν τα φρένα του μηχανισμού που έχουμε ρυθμίσει ανάλογα με το βάρος του κι έτσι το πλοκάμι δεν σπάει, οπότε οδηγούμε το καλαμάρι στη βάρκα με ασφάλεια.

Αρματωσιά
Για να φτιάξουμε την αρματωσιά μας δένουμε πάνω σε πετονιά 60 mm, τρείς έως πέντε, καλαμαριέρες διαφόρων φωσφορούχων χρωμάτων για τη νύχτα, ενώ προτιμούμε έντονο κόκκινο, πράσινο ή πορτοκαλί για την ημέρα. Το παράμαλλο είναι μήκους 5 – 6 πόντων, διαμέτρου 30 – 45 mm, σε απόσταση καλαμαριέρας από καλαμαριέρα 40 έως 60 πόντους. Η απόσταση αυτή αυξάνεται όσο πιο βαθιά ψαρεύουμε. Στο τέλος δένουμε βαρίδι σε σχήμα αχλαδιού, το οποίο καλό θα είναι να διαθέτει και στριφτάρι. Αν ψαρεύουμε ρηχά, (10 – 15 μέτρα) μπορούμε χρησιμοποιούμε μόνο μια καλαμαριέρα δεμένη σε απόσταση από το βαρίδι τόση, ώστε το ψαράκι να βρίσκεται περίπου 10 – 30 πόντους πάνω από την φυκιάδα αφού έχει πατώσει το βαρίδι.

Συνήθειες και τεχνική
Τα καλαμάρια συναντάμε νύχτα, ή ξημέρωμα, αλλά και τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας ανάλογα με τις διαθέσεις τους. Τα ψάχνουμε σε κεφάλια με φυκιάδες ή σε αποχές ή κοντά στον αφρό αλλά και παρακάτω, συνήθως εκεί που μαζεύονται μικρόψαρα, τα οποία αποτελούν τη λεία των καλαμαριών. Τα καλαμάρια τα ψαρεύουμε με καλαμαριέρες νύχτα με φεγγάρι, ξημέρωμα ή σούρουπο, από τον Σεπτέμβριο μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου – ανάλογα την περιοχή – βαθιά, ρηχά, σε κεφάλια με φυκιάδες ή σε αποχές, ή κοντά στον αφρό αλλά και παρακάτω, διότι όπως προαναφέραμε λειτουργούν ανάλογα με τις διαθέσεις τους.
Ρίχνουμε την πετονιά μας κι αφού πατώσει σηκώνουμε μισή οργιά. Καθώς η βάρκα μας μετακινείται ανεβοκατεβάζουμε το καλάμι μας αργά πάνω κάτω, σηκώνουμε λίγο και επαναλαμβάνουμε μέχρι να συναντήσουμε το κοπάδι. Κατ’ αυτό τον τρόπο τα ψαράκια-καλαμαριέρες μοιάζουν ζωντανά, έτσι τα καλαμάρια ξεγελιούνται και απλώνουν τα πλοκάμια για να τα πιάσουν. Εκείνη τη στιγμή αισθανόμαστε ένα βάρος, αμέσως τραβάμε με μια κοφτή κίνηση για να καρφώσουμε το κεφαλόποδο με τις βελόνες της καλαμαριέρας, ενώ μετά τυλίγουμε με σταθερό ρυθμό ώστε να το φέρουμε στη βάρκα.

Τα φρένα του μηχανισμού τα ρυθμίζουμε ώστε τη στιγμή που το καλαμάρι κάνει το πρώτο τράβηγμα να δουλέψουν τα φρένα, ενώ μόλις σταματήσει να συνεχίζει κανονικά η άνοδός του. Το πόσο θα σφίξουμε ή θα ελευθερώσουμε τα φρένα εξαρτάται από το πόσο βαρύ είναι το καλαμάρι. Προσοχή! Όταν επάνω στις καλαμαριέρες μας εντοπίσουμε βεντούζες καλαμαριών, αυτό σημαίνει ότι είναι χορτάτα, ενώ στην περίπτωση πού κοπεί πλοκάμι καθώς ανεβάζουμε το καλαμάρι, το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι ν’ αλλάξουμε θέση γιατί τρομαγμένο από το σοκ, συμπαρασύρει μαζί του όλο το υπόλοιπο κοπάδι.

Αναζήτηση και αναγνώριση
Τα καλαμάρια αναζητούμε σε σημάδια που ξέρουμε ότι κυκλοφορούν αναζητώντας τροφή, ο προτεινόμενος όμως τρόπος είναι η χρήση fish finder. Το συγκεκριμένο που χρησιμοποιούμε τα απεικονίζει ως μικρές κάθετες διακεκομμένες μαύρες γραμμές, ενώ σε άλλα βυθόμετρα μπορεί να είναι κόκκινες, μπλέ ή πράσινες, ανάλογα την μάρκα και τον τύπο. Το ανέβασμα του καλαμαριού, χαρακτηρίζεται απ’ το σημαντικό βάρος – αντίσταση στην πετονιά, που οφείλεται στο γεγονός ότι το ανοίγει σαν ομπρέλα, ενώ όταν βγει στην επιφάνεια μαζεύεται απότομα και αποβάλει νερό. Αυτός είναι άλλωστε και ο τρόπος με τον οποίο κινείται μέσα στην θάλασσα. Η αντίσταση του καλαμαριού είναι σημαντική, αν δε ένα καλαμάρι είναι μεγαλύτερο από κιλό, τότε πραγματικά για να το ανεβάσουμε με το χέρι χρειάζεται κόπος, αλλά μεγαλώνει η πιθανότητα απώλειας του κεφαλόποδου, ενώ με καλάμι και μηχανισμό τα πράγματα απλοποιούνται με σωστά ρυθμισμένα τα φρένα..

Μαγειρικά μυστικά νοστιμιάς του Γιώργου Μάγειρα.
Κατά το καθάρισμα του κεφαλόποδου προσέξτε να μην σπάσει η κύστη με το μελάνι του όπως φαίνεται στη φωτογραφία,

όχι μόνο για να μην γίνουμε χάλια, αλλά και διότι με αυτό μπορούμε να φτιάξουμε κορυφαίο γκουρμέ πιάτο, όπως μαύρο ριζότο με σαφράν, ή σπαγγέτι με μελάνι, που είναι θαυμάσιος συνδυασμός με τα καλαμάρια. Ακόμη, πριν τα αλευρώσουμε και αφού τα έχουμε καθαρίσει, αλείφουμε με το μελάνι το σώμα τους, αλευρώνουμε προσεκτικά και μετά τα τηγανίζουμε ολόκληρα. Η νοστιμιά είναι απερίγραπτη…

Κείμενο – φωτογραφίες   Νίκος Λυμπερόπουλος.

#psaremagiaolous#psarema#psaremaskafos#psaremakalami#psarodufeko#ypovrihiopsarema#boats#fouskoto#boating#Greece#summer#summeringreece#sea#sail#boatingworld#sailing#sailingboat#sailinglife#ocean#sailinggreece#photography#holiday#instatravel#sun#beach#yachtingingreece#greek#greekislands#tours#trips

Φίλοι αναγνώστες και συναλιευτές, καλώς ήρθατε στο ΔΩΡΕΑΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ “Ψάρεμα για όλους”.

Νίκος Λυμπερόπουλος
Νίκος Λυμπερόπουλος

Φίλοι αναγνώστες και συναλιευτές, καλώς ήρθατε στο Δωρεάν Ηλεκτρονικό Περιοδικό “Ψάρεμα για όλους” ανανεωμένο και σύγχρονο πλέον, συμβατό με υπολογιστή, tablet ή smartphone.

Επικοινωνία, σχόλια και ερωτήσεις, στη  σελίδα του Ηλεκτρονικού Περιοδικού στο facebook https://www.facebook.com/www.psaremagiaolous.gr/

Ελάτε να ζήσουμε υπέροχες αλιευτικές και θαλασσινές εμπειρίες.

Το “Ψάρεμα για όλους” (www.psaremagiaolous.gr) βρίσκεται κοντά σας από το 2004 με “ψάρεμα από σκάφος”, “ψάρεμα από ακτή”, “υποβρύχιο κυνήγι” και “πληροφορίες για το σκάφος” και φυσικά “Συνταγές μαγειρικής¨ για να απολαμβάνουμε τους καρπούς των κόπων μας απο το ψάρεμα.

Το “Ψάρεμα για όλους” (www.psaremagiaolous.gr) σας παρουσιάζει κλασσικούς αλλά και σύγχρονους τρόπους ψαρέματος μόνο με τα απαραίτητα αλιευτικά εργαλεία χωρίς περιττά έξοδα.

Ξεκινήσαμε μαζί από το 2003 με το περιοδικό Fish, ενώ μετά δυο χρόνια επικοινωνούσαμε αλιευτικά και από τα περιοδικά Ψάρεμα και Φουσκωτό και Έθνος Κυνήγι.

Να θυμηθούμε ακόμη τους 6 τόμους που κυκλοφόρησαν: «Συρτή βυθού, Φύλακας και Jigging»,   «Συρτή από σκάφος», «Τεχνικές για Καλαμάρια», «Τεχνητά Δολώματα», «Τεχνικές για Χταπόδια και Σουπιές»,  «Δολώματα, Καλάμια, μηχανισμοί», όπου μοιράστηκα μαζί σας τεχνικές και τρόπους ψαρέματος.

Το 2004 ξεκινούσε και η διαδικτυακή μας επικοινωνία, η οποία συνεχίζεται ανανεωμένη και σύγχρονη έως και σήμερα.

Επικοινωνία, σχόλια απορίες και ερωτήσεις, στη  σελίδα του ΔΩΡΕΑΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ στο facebook https://www.facebook.com/www.psaremagiaolous.gr/

Να είστε πάντα καλά, καλές θάλασσες!!!

Νίκος Λυμπερόπουλος.

#psaremagiaolous#fishingingreece#fishing#psarema#psaremaskafos#psaremakalami#psarodufeko#ypovrihiopsarema#boats#fouskoto#boating#Greece#summer#summeringreece#sea#sail#sailing#sailinggreece#photography#holiday#instatravel#sun#beach#yachtingingreece#greek#greekislands#tours#trips#sindagesmagirikis#recipe

Τελευταία Νέα

Πιο δημοφιλή