Το ΔΩΡΕΑΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ psaremagiaolous.gr σας εύχεται Χρόνια πολλά, με υγεία και χαμόγελο !!!
Η Σούπα των Χριστουγέννων.
Απο τον Γιώργο Μάγειρα. Φωτογραφίες Νίκος Λυμπερόπουλος.
Το ψάρι είναι το σύμβολο του Χριστού. Σε πολλές χώρες στο Χριστουγεννιάτικο τραπέζι το φαγητό ξεκινά με ψαρόσουπα.
Στην Τσεχία και τα τελευταία χρόνια στην Πράγα, σερβίρεται ψαρόσουπα το πρωί των Χριστουγέννων στην παλαιά Κεντρική Πλατεία της πόλης για τους άπορους αλλά και τους τουρίστες . Στην Καταλονία γνωστή είναι η σούπα από Καπόνια, τα ποία βεβαίως χρησιμοποιούμε και στην Ελλάδα.
Στη Νέα Ζηλανδία συναντάμε τη σούπα Taheroe πού παρασκευάζεται από σπάνια οστρακοειδή που μαζεύουν στη μαύρη άμμο των Νοτίων και Βορείων ακτών της χώρας.
Θυμόμαστε βεβαίως και την Candillo de Congrio, τη Χιλιανή ψαρόσουπα που αναφέρθηκε ο Πάμπλο Νερούντα στην ομώνυμη ωδή του.
Η Ελληνική ψαρόσουπα.
Στην Ελλάδα η ψαρόσουπα και μάλιστα η «κακαβιά» ξεκίνησε να παρασκευάζεται πάνω στα ψαροκάικα. Καθώς οι ψαράδες έφευγαν για… ποιος ξέρει πόσες ημέρες για ψάρεμα, έπαιρναν μαζί τους έναν βολβό πού μπορούσε να διατηρηθεί εκτός ψυγείου αρκετές ημέρες… τη γνωστή μας πατάτα! Φόρτωναν λοιπόν στο καΐκι ένα σακί πατάτες, νερό, λάδι, παξιμάδια, στην καλύτερη περίπτωση μερικά κρεμμύδια κι αυτό ήταν όλο. Ξεκινούσαν για ψάρεμα.
Η διαδικασία της προετοιμασίας απλή. Μία μεγάλη κατσαρόλα στην οποία ετοιμαζόταν η κακαβιά, πατάτες, νερό, λάδι, κρεμμύδι και ψάρια. Όχι όμως τα καλά, τα «Πρώτα» τα «Μαύρα» ή τα «Δεύτερα», αλλά τα «Μουρντάρικα», εκείνα δηλαδή πού έχουν τη μικρότερη εμπορική αξία. Πέρκες, Χάνους, Γύλους, Λύχνους, χειλούδες, σκορπιουδάκια, καπονάκια, ή ψάρια φαγωμένα από τα καβούρια και τα καλαμάρια. Ότι δηλαδή μικρό και φαινομενικά «άχρηστο» το έριχναν στην κατσαρόλα και παρασκεύαζαν μια πεντανόστιμη «Κακαβιά».
Για την επιτυχία όμως αυτού του εξαίρετου εδέσματος χρειάζεται η κατάλληλη δοσολογία και τεχνική την οποία και σας παραθέτουμε:
Μαγειρεύοντας.
Χρησιμοποιούμε την κατσαρόλα της αρεσκείας μας –ανάλογα τα άτομα- καθαρίζουμε πατάτες, 1- 2 κρεμμύδια και τα τοποθετούμε έτσι ώστε να καλυφθεί ο πυθμένας. Από πάνω βάζουμε τα ψάρια ενώ προσθέτουμε γλυκό και θαλασσινό νερό σε κατάλληλη γευστική αναλογία. Γεμίζουμε τη κατσαρόλα τόσο ώστε μόλις να καλύπτονται τα ψάρια, προσθέτουμε μισό δάκτυλο περίπου ελαιόλαδο και τη βάζουμε σε δυνατή φωτιά. Μόλις αρχίζει να βράζει χαμηλώνουμε και αφήνουμε για μισή ώρα με τρία τέταρτα, κατεβάζουμε την κατσαρόλα και η σούπα μας είναι έτοιμη .
Οι ψαράδες χρησιμοποιούσαν και «ξινό» – αν είχαν… Εμείς μπορούμε να στύψουμε όσο λεμόνι μας αρέσει.
Για να προσλάβει μια ξεχωριστή νοστιμιά η κακαβιά μας μπορούμε να προσθέσουμε ένα – δύο καβούρια και χρώμα ροζ, συμπεριλαμβάνοντας στα ψάρια δυο τρία μπαρμπουνάκια .
Εκτός από «μουρντάρικα» πού δεν πρέπει να λείπουν ποτέ από την κακαβιά μας , μπορούμε να προσθέσουμε ένα κομμάτι σφυρίδα, ή άλλο χοντρό ψάρι, για περισσότερο «ψαχνό»…
Καλά Χριστούγεννα κι ευτυχισμένος ο καινούριος χρόνος !!!
Φωτογραφίες Νίκος Λυμπερόπουλος.
Κατάργηση του νέου ετήσιου Φόρου Πλοίων Β’ Κατηγορίας καθώς και τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης στα μικρά σκάφη αναψυχής έως 7 μέτρα και οι αναδρομικές χρεώσεις από το 2020.
Κατατίθεται στη Βουλή τροπολογία.
Ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Χρήστος Κέλλας, ανέφερε σχετικά: «Με απόλυτη συνέπεια στις δεσμεύσεις μας, προχωρούμε στην τροπολογία που αποτελεί σημαντική ελάφρυνση για χιλιάδες ιδιοκτήτες μικρών σκαφών αναψυχής και ικανοποιεί το δίκαιο αίτημα των ερασιτεχνών αλιέων».
Ο υφυπουργός πρόσθεσε: «Αφουγκραστήκαμε άμεσα την αναστάτωση που προέκυψε στους κόλπους των ερασιτεχνών αλιέων, λόγω της φορολόγησης των μικρών σκαφών αναψυχής και προχωρούμε σε κατάργηση του φόρου των μικρών ιδιόκτητων σκαφών, αίροντας και τις αναδρομικές χρεώσεις. Στεκόμαστε δίπλα στους ερασιτέχνες αλιείς, στηρίζοντας κάθε δίκαιο αίτημά τους. Με την ψήφιση της τροπολογίας, επιβεβαιώνουμε τη βούλησή μας να προστατεύουμε τα συμφέροντά τους, ενώ παράλληλα σεβόμαστε τις ευρωπαϊκές υποχρεώσεις της χώρας περί φορολόγησης των σκαφών αναψυχής».
Τέλος, ο Χρήστος Κέλλας υπογράμμισε: «Η κυβέρνηση παραμένει στο πλευρό των ιδιοκτητών μικρών σκαφών και συνεχίζει να εργάζεται για τη βελτίωση των συνθηκών στον χώρο της ναυσιπλοΐας και της αλιείας, διασφαλίζοντας ισορροπία μεταξύ φορολογικής δικαιοσύνης και οικονομικής ανάπτυξης».
Παρακολουθώντας στενά τις εξελίξεις, πρέπει να αναγνωρίσουμε τη συνεισφορά του Υπουργού Επικρατείας, Μάκη Βορίδη, ο οποίος ανταποκρίθηκε στα αιτήματα της ΠΟΣΕΑ μέσω του Εκπροσώπου Ερασιτεχνικής Αλιείας, Τάσου Χάλαρη.
Η ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Επαναπροσδιορίζονται οι συντελεστές φόρου και τα κριτήρια φορολογίας πολυτελούς διαβίωσης για τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής .
Συγκεκριμένα:
α. μηδενίζεται ο συντελεστής φόρου για την αναφερόμενη κατηγορία πλοίων από το έτος 2023 και εφεξής . Δεν αναζητείται ο μη καταβληθείς φόρος για τα οριζόμενα φορολογικά έτη (2020, 2021 και 2022).
β. επανακαθορίζεται το κριτήριο (μήκος σκάφους) επιβολής φόρου πολυτελούς διαβίωσης για τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης [ολικό μήκος σε μέτρα άνω των επτά (7) αντί των πέντε (5) που ισχύει σήμερα].
Αιτιολογική έκθεση
Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;
Άρθρο 1: Τη δικαιότερη φορολόγηση σκαφών αναψυχής με μήκος έως επτά (7) μέτρα.
Γιατί αποτελεί πρόβλημα;
Άρθρο 1: Δεν υπήρχε διαβάθμιση στη φορολόγηση σκαφών αναψυχής μικρού μήκους, με αποτέλεσμα να δημιουργείται άνιση αντιμετώπισή τους, ενώ εξορθολογίζεται και το πλαίσιο επιβολής φόρου πολυτελείας αναφορικά με τα σκάφη αυτά.
Ποιους φορείς ή πληθυσμιακές ομάδες αφορά;
Άρθρο 1: Τους ιδιοκτήτες πλοίων αναψυχής και τη φορολογική διοίκηση.
ΠΠΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΤΑΞΗ
Άρθρο 1
Ζητήματα φορολόγησης πλοίων – Τροποποίηση περ. στ παρ. 2 άρθρου 12 ν. 27/1975, περ. α και υποπερ. ν) περ. β παρ. 1 άρθρου 44 του ν. 4111/2013
- 1. Στον πίνακα της περ. στ της παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 27/1975 (Α’ 77), περί υπολογισμού φόρου πλοίων δεύτερης κατηγορίας, για την κατηγορία ολικού μήκους σε μέτρα μέχρι και επτά (7) ορίζεται συντελεστής φόρου 0, και η περ. στ διαμορφώνεται ως εξής:
«στ. Για τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής, ανάλογα με το μήκος τους ως εξής:
Ολικό μήκος σε μέτρα | Συντελεστής φόρου |
μέχρι και 7 | 0 |
7,01 έως 12 | 1 |
- 2. Η παρ. 1 ισχύει από το φορολογικό έτος 2023 και εφεξής. Αν ο φόρος αυτός δεν καταβλήθηκε για τα φορολογικά έτη 2020, 2021 και 2022, δεν αναζητείται.
- 3. Στην περ. α και στο πρώτο εδάφιο της υποπερ. ν) της περ. β της παρ. 1 του άρθρου 44 του ν. 4111/2013 (Α’ 18), περί επιβολής φόρου πολυτελούς διαβίωσης, οι λέξεις «άνω των πέντε (5) μέτρων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «άνω των επτά (7) μέτρων», και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«Ι.α. Επιβάλλεται φόρος πολυτελούς διαβίωσης στα ποσά της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης που προκύπτουν από την κυριότητα ή κατοχή επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης μεγάλου κυβισμού, αεροσκαφών, ελικοπτέρων και ανεμοπτέρων, δεξαμενών κολύμβησης, καθώς και σκαφών αναψυχής ιδιωτικής χρήσης άνω των επτά (7) μέτρων, όπως αυτά προκύπτουν από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος καιτα λοιπά επιπλέον στοιχεία που έχει στη διάθεση της η ΓΓΠΣ.
β. Ο φόρος αυτής της παραγράφου που επιβάλλεται στα ποσά της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης της προηγούμενης υποπαραγράφου, υπολογίζεται αναλυτικά ως εξής:
ί) Για επιβατικά αυτοκίνητα από χίλια εννιακόσια είκοσι εννέα (1.929) κυβικά εκατοστά έως δυόμιση χιλιάδες (2.500) κυβικά, ο φόρος ισούται με το γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης επί συντελεστή πέντε τοις εκατό (5%).
Η) Για επιβατικά αυτοκίνητα από δυόμιση χιλιάδες (2.500) κυβικά εκατοστά και άνω, ο φόρος ισούται με το γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης επί συντελεστή δέκα τρία τοις εκατό (13%).
Από την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των δέκα (10) ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας.
Επιπλέον, από το φορολογικό έτος 2019 και εξής, εξαιρούνται από την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης πολυτέκνων με τέσσερα (4) τουλάχιστον εξαρτώμενα τέκνα κατά την έννοια της περίπτωσης β’ της παραγράφου 1 του άρθρου 11 του ν. 4172/2013.
ϊίί) Για αεροσκάφη, ελικόπτερα και ανεμόπτερα, ο φόρος ισούται με το γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης επί συντελεστή δέκα τρία τοις εκατό (13%).
ίν) Για δεξαμενές κολύμβησης, εσωτερικές και εξωτερικές, ο φόρος ισούται με το γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης επί συντελεστή δέκα τρία τοις εκατό (13%). ν) Για τα σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης άνω των επτά (7) μέτρων, ο φόρος ισούται με το γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης του σκάφους επί συντελεστή δεκατρία τοις εκατό (13%). Δεν λαμβάνεται υπόψη η δαπάνη για την αμοιβή του πληρώματος. Από το φόρο της περίπτωσης ν εξαιρούνται τα ιστιοφόρα σκάφη και πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, τύπον τρεχαντήρι, βαρκαλάς, πέραμα, τσερνίκι, λίμπερτυ τα οποία προέρχονται από ελληνική ναυτική παράδοση.
γ. Ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης βεβαιώνεται με βάση τις δηλώσεις που υποβάλλονται και εμφανίζεται στο εκκαθαριστικό σημείωμα υπολογισμού του φόρου εισοδήματος κάθε οικονομικού έτους. Βεβαιώνεται επίσης με φύλλα ελέγχου, εφόσον αυτά έχουν οριστικοποιηθεί με διοικητική επίλυση της διαφοράς ή λόγω μη άσκησης ή εκπρόθεσμης άσκησης προσφυγής και με οριστικές αποφάσεις διοικητικών δικαστηρίων ή πρακτικών δικαστικού συμβιβασμού. Για την καταβολή του ποσού του φόρου της παρούσας παραγράφου εφαρμόζονται οι διατάξεις περί καταβολής του φόρου εισοδήματος για τα φυσικά πρόσωπα.
Ειδικά για το οικονομικό έτος 2013, εκδίδεται ξεχωριστό εκκαθαριστικό σημείωμα από αυτό του υπολογισμού του φόρου εισοδήματος.
δ. Η προθεσμία άσκησης της προσφυγής ή υποβολής αίτησης για διοικητική επίλυση της διαφοράς, καθώς και η άσκηση της προσφυγής ενώπιον του αρμόδιου διοικητικού πρωτοδικείου, δεν αναστέλλουν τη βεβαίωση και την είσπραξη της οφειλής που προκύπτει από την εφαρμογή των διατάξεων των περιπτώσεων α’, β’ και γ’ του παρόντος.
ε. Με αποφάσεις του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μπορεί να καθορίζονται τυχόν απαιτούμενες πρόσθετες λεπτομέρειες και θέματα της διαδικασίας εφαρμογής των διατάξεων του φόρου πολυτελούς διαβίωσης.
στ. Οι διατάξεις της παρούσας παραγράφου έχουν εφαρμογή για τα εισοδήματα που δηλώνονται με τις φορολογικές δηλώσεις οικονομικού έτους 2013 και μετά.».
- 4. Η παρ. 3 ισχύει από το φορολογικό έτος 2024 και εφεξής.
Ψάρεμα LRF με φίλους από την ακτή.
Κείμενο φωτογραφίες Νίκος λυμπερόπουλος
Το ραντεβού δόθηκε και οι τρείς φίλοι συναντηθήκαμε λίγο πριν την ανατολή του ήλιου σ ένα υπέροχο τόπο! Η συγκεκριμένη εποχή «κρατούσε» Παλαμίδες και Λούτσους. Έχοντας πλέον αφήσει πίσω μας το κλασσικό spinning, μας είχε εντυπωσιάσει και χρησιμοποιούσαμε πλέον την τεχνική LRF που μας έχει δώσει πολλά και καλά ψάρια.
Το LRF είναι μία μορφή ψαρέματος που στηρίζεται στα τεχνητά δολώματα, χρησιμοποιούμε λεπτά εργαλεία ώστε τα ψάρια να μην πονηρεύονται και στηρίζεται στο να κουράσουμε το ψάρι πρίν το φέρουμε σχεδον εξαντλημένο στην απόχη μας.
Light Rock Fishing και Heavy Rock Fishing είναι οι ονομασίες που έδωσαν οι Ιάπωνες στο ψάρεμα με τεχνητά δολώματα.
Τα LRF καλάμια έχουν μήκος από 2,10 έως περίπου 2,70 μέτρα με κοντή λαβή, η μύτη τους έχει γρήγορη επαναφορά ώστε να μπορεί να δίνει κίνηση στο συγκεντρωμένο βάρος που έχει ένα πλανάκι χωρίς να λυγίζει υπερβολικά. Στο LRF μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και σκληρά δολώματα που δημιουργούν δόνηση μέσα στο νερό όπως τα vibration ή τα sinking pencil.
ΚΑΛΑΜΙΑ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟI ΝΗΜΑΤΑ ΠΑΡΑΜΑΛΛΑ και ΨΑΡΑΚΙΑ
Τα καλάμια οι μηχανισμοί τα νήματα τα παράμαλλα και τα ψαράκια που χρησιμοποιήσαμε ήταν:
Καλάμι 2,47 μέτρα με cw21-56, μηχανισμός 4000 6,2/1, 0,40 mm αόρατο παράμαλλο και νήμα P 1,2.
Όσον αφορά το ψαράκι η παλαμίδα άρπαξε σε ένα Duo Lance 14,5 cm με βάρος 25,5 gr.
Καλάμι 2,70 μέτρα με cw 10-30, μηχανισμό 3000 5,2/1 νήμα P1 και αόρατο παράμαλλο 0,31. Ο Λούτσος άρπαξε σε ένα ψαράκι Kentozo 12,5 cm 17 gr.
ΤΟ ΨΑΡΕΜΑ ΜΑΣ
Στο συγκεκριμένο ψάρεμα μας τίμησε ένας καλός Λούτσος και μια Παλαμίδα δυόμισι κιλά.
Ο Λούτσος είναι ψάρι που κυνηγάει σε πολλές συνθήκες, με αεράκι, και με λαδιά, αν μπει σε ένα χώρο για να κυνηγήσει, θα το κάνει και με το παραπάνω. Όπως είναι φυσικό, ένα ελαφρύ κατσάρωμα μπορεί να τον κάνει πιο επιθετικό, όμως υπάρχουν και βραδιές που το ψάρι αυτό κυνηγάει έντονα στη λαδιά.
Όταν ο καιρός είναι κάλμα τα μικρά ψαράκια κινούνται εντονότερα στην επιφάνεια και του τραβάει τη προσοχή. Όταν μπαίνουν κοπάδια λούτσων διαφορετικών μεγεθών στον ίδιο χώρο, τότε οι μεγαλύτεροι κάθονται χαμηλά και οι μικρότεροι ψηλότερα. Οι μικρότεροι τρώνε το ψιλό στην επιφάνεια, και οι πιο μεγάλοι τρώνε ότι περάσει από πάνω τους. Με έντονο κύμα μπορούμε να τους βρούμε και σε βραχώδεις παραλίες να κυνηγάνε μέσα στην ημέρα.
Ανεξάρτητα τον καιρό ο Λούτσας επιλέγει στρατηγικές θέσεις επίθεσης που κρίνονται από τα ρεύματα και την πορεία των μικρόψαρων.
Η Παλαμίδα ανήκει στην οικογένεια των σκομβροειδών στην οποία συναντάμε, ανάμεσα σε όλα τα τονοειδή. Πρόκειται για ένα είδος ψαριού από τα πιο γρήγορα και δυνατά μέσα στην θάλασσα. Το πιο συνηθισμένο μέγεθος που την συναντάμε είναι αυτό με βάρος μεταξύ των 2 και 4 κιλών ενώ δύσκολα ξεπερνά τα 10 κιλά. Το στόμα της διαθέτει πάνω και κάτω, μια σειρά μικρά αιχμηρά δόντια και το χαρακτηριστικό της είναι η μπλε ράχη με τις διαγώνιες σκούρες ραβδώσεις. Αυτές οι ραβδώσεις είναι ξεχωριστές για κάθε ψάρι, αποτελώντας την ταυτότητα του ενώ κατά την διάρκεια της ζωής του αλλάζουν μορφή όσο αυτό μεγαλώνει ηλικιακά.
Η Παλαμίδα βρίσκεται σε μια διαρκή μετακίνηση από τόπο σε τόπο, ακολουθώντας ή ψάχνοντας τα μεγάλα κοπάδια σαρδέλας ή άλλων ειδών μικρών ψαριών. Συμβιώνει μαζί με άλλα ψάρια του είδους της σχηματίζοντας κοπάδια και τρέφεται κυρίως με μικρά ψάρια και καλαμάρια.
Η τεχνική Tai Rubber μας έδωσε τετράκιλο Τσαούση.
κείμενο – φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος
Το Tai Rubber είναι μια τεχνική ψαρέματος με τεχνητό δόλωμα που αποτελείται απο μια τρέσα σιλικόνης φωσφορούχα ή μη, αρματωμένη με 2 αγκίστρια και μια μολυβοκεφαλή για tai rubber, η οποία κατεβάζει την τρέσα στο βυθό. Για το κατέβασμα χρησιμοποιούμε κατάλληλο καλάμι και μηχανισμό που εξηγούμε παρακάτω.
To ψάρεμα με tai rubber γίνεται χωρίς δολωμένα αγκιστριά, διότι πολύ απλά δόλωμα είναι η ίδια η τρέσα. Σε κάποιες περιπτώσεις όμως έχουμε δει ότι δολώνοντας το 1 αγκίστρι με μια λωρίδα καλαμαριού, ή με βιοδιασπώμενο δόλωμα, τα αποτελέσματα είναι ακόμη καλύτερα.
Η τεχνική και ο εξοπλισμός.
Πρόκειται για τεχνική που απευθύνεται στα περισσότερα ψάρια, Φαγκριά, Τσαούσια, Λυθρίνια, Σκαθάρια, Συναγρίδες κλπ. Ο εξοπλισμός μας πρέπει να είναι ελαφρύς και πολύ εύκολος στη χρήση. Μπορούμε να ψαρέψουμε σε πολλά και διάφορα βάθη, από 20 έως και 120 μέτρα εξαρτάται το σημάδι που θα ψάξουμε τα ψάρια με το βυθόμετρό μας.
Με tai rubber μπορούμε να ψαρέψουμε με καιρό αλλά και με ελαφρύ αεράκι. Δεν χρειάζεται η βάρκα να είναι σταθερή, καθώς η μολυβοκεφαλή με την τρέσα ψαρεύει και δουλεύει καθώς μας παρασύρει ο καιρός. Βασική προϋπόθεση όμως για επιτυχημένο ψάρεμα με tai rubber είναι ο σωστός εξοπλισμός που είναι ελαφρύς, για να είναι διαχειρίσιμος.
Το καλάμι.
Το καλάμι θα πρέπει να είναι κατασκευασμένο ειδικά για την τεχνική του Tai Rubber, από καρμπόν, λεπτό, ελαφρύ με πολύ ευαίσθητη μύτη, εύκαμπτο με δυνατό κορμό και πολλούς οδηγούς για να μπορεί να υποστηρίξει το λεπτό νήμα που θα ψαρέψουμε. Οι κορυφές αυτών των καλαμιών συνηθίζεται να είναι γεμάτες μικρούς οδηγούς δαχτυλίδια, ώστε να μας δίνει την πληροφορία στο χέρι μας ακόμα και στα πιο ευαίσθητα και απαλά τσιμπήματα που γίνονται από τα ψάρια πάνω στην τρέσα.
Η βάση του μηχανισμού συνήθως έχει από το κάτω μέρος του καλαμιού μία “σκανδάλη” η οποία μας βοηθάει να πιάνουμε καλά στο χέρι μας το καλάμι και τον μηχανισμό μαζί. Με αυτόν τον τρόπο ζυγίζει σωστά χέρι, καλάμι, μηχανισμός και κίνηση πάνω – κάτω του χεριού μας, ώστε το ψάρεμα γίνεται χωρίς να κουράζονται οι τένοντες και οι μύες του χεριού μας.
Ο μηχανισμός.
Ο μηχανισμός είναι κατηγορίας Bait Casting, καλής ποιότητας, στιβαρός, γιατί ουσιαστικά είναι ο βασικός “υπεύθυνος” που θα καταφέρει να μας φέρει το ψάρι στη βάρκα! Θα πρέπει να είναι γρήγορος στην περιστροφή του και να διαθέτει έναν κατανεμητή που μας βοηθάει να στρώνει το λεπτό νήμα σωστά . Τα φρένα του συνήθως είναι με αστέρα (Star Drag) που μας δίνει ένα προοδευτικό φρενάρισμα στην μάχη με ένα καλό ψάρι.
Ο εξοπλισμός μας γενικά είναι “light” ενώ προσωπικά κάνω προρύθμιση στα φρένα του στο 1,5 κιλό. Έτσι το ψάρι να παίρνει φρένα μετά από τάση 1,5 κιλού, ενώ πριν από αυτή υπεύθυνη η ευλυγισία του καλαμιού, ετσι κουράζεται το ψάρι κι έρχεται εύκολα στη βάρκα. Αν και οι εξοπλισμοί και τα φρένα θεωρούνται light, έχουμε πάρει ψάρια 4 και 5 κιλά.
Στο πλάι του μηχανισμού υπάρχει ρύθμιση μαγνητικών φρένων η οποία μας βοηθάει στην απελευθέρωση της μπάλας με την τρέσα όταν κατευθύνονται προς τον βυθό, ώστε να ελέγχεται η ανεξέλεγκτη περιστροφή της μπομπίνας και το γρηγορότερο απ οτι χρειάζεται ξετύλιγμα του νηματος, έτσι δεν μπερδεύεται. Αν ο μηχανισμός δεν έχει μαγνητικά φρένα μπορούμε να ελέγξουμε το ξετύλιγμα ακουμπώντας ελαφρά με τον αντίχειρα την μπομπίνα καθώς περιστρέφεται.
Το νημα.
Το νήμα που χρησιμοποιούμε πρέπει να είναι οκτάκλωνο λεπτό, δυνατό και το βασικότερο με σωστή διάμετρο. Μπορούμε να ψαρέψουμε νήμα από pe 08-015 χιλιοστά έως pe1,5-0,20 χιλιοστά. Το οκτάκλωνο νήμα μας βοηθάει όχι μόνο στο ότι είναι ανθεκτικότερο στις τριβές στην επαφή του με κάποιο βράχο, αλλά το βασικότερο είναι οτι λόγω της πολύ μαλακής υφής του, ρολάρει στους οδηγούς του καλαμιού πολύ εύκολα και στέλνει στον βυθό γρήγορα τη μολυβοκεφαλή με την τρέσα, που σημειωτέον είναι της τάξεως των 40 έως 150, αλλά και 250 ή 300 γραμμαρίων για πολύ βαθιά νερά.
Τους μηχανισμούς γεμίζουμε με 200 έως 300 μέτρα νήμα, γιατί το ψάρεμά μας μπορεί να είναι από 30 μέχρι και 120 μέτρα. Όσο αφορά την διάμετρο νήματος που θα τυλίξουμε στον μηχανισμό έχει να κάνει και με το βάρος της μολυβοκεφαλής που θα χρησιμοποιήσουμε. Χοντρή διάμετρος νήματος, βαριές μολυβοκεφαλές ώστε να μπορούν να κατέβουν σε βαθύ βυθό. Η λεπτή βέβαια διάμετρος νήματος μας επιτρέπει να ψαρέψουμε σε όλα τα βάθη και με διάφορα γραμμάρια, γι αυτό προσωπικά επιλέγω λεπτά εργαλεία. Οι μολυβοκεφαλές μπορούν να κατέβουν ευκολότερα στο βυθό με λεπτότερο νήμα γιατί παρασύρεται λιγότερο από τα ρεύματα μέσα στην θάλασσα.
Οι μολυβοκεφαλές και παράμαλλα.
Οι μολυβοκεφαλές ξεκινάνε από 40 – 50 γραμμάρια και φτάνουν μέχρι 120 -150 αλλά και βαρύτερες 250 ή και 300, ενώ υπάρχει μεγάλη ποικιλία σε σχήματα και σε χρωματισμούς. Μπορούμε να αγοράσουμε μολυβοκεφαλή μαζί με τρέσα, ή τρέσες και μολυβοκεφαλές ξεχωριστά και να τις συνδυάσουμε.
Τα παράμαλλα που θα χρησιμοποιήσουμε πρέπει να είναι Fluorocarbon. Το Fluorocarbon είναι κατασκευασμένο από πολλές καρμπονικές ίνες και αυτό το κάνει πολύ πιο ανθεκτικό στην τριβή του με τα βράχια ή στην επαφή του με τα δόντια του ψαριού. Η συνιστώμενη διάμετρος είναι από 0,18 χιλιοστά έως 0,30 ή και 0,35. Χοντρότερα παράμαλλα 0,40 ή 0,50 χιλιοστά χρησιμοποιούμε στα βαθιά νερά με βαριές μολυβοκεφαλές για αρκετά μεγάλα ψάρια.
Στο συγκεκριμένο ψάρεμα ψαρέψαμε με νήμα pe 1,5 με αόρατο παράμαλλο 3 οργιές 50 χιλιοστά, μολυβοκεφαλή 100 γραμμάρια στα 70 μέτρα, με καλάμι 1,90 που διαχειρίζεται μολυβοκεφαλές από 60 έως 150 γραμμάρια.
Η Τεχνική.
Βασική προϋπόθεση η μολυβοκεφαλή που θα χρησιμοποιήσουμε, να είναι ανάμεσα στα γραμμάρια που αναγράφονται επάνω στα χαρακρηριστικά του καλαμιού κι αυτό γιατί αν είναι ελαφρύτερη ή βαρύτερη, δεν θα κινηθεί σωστά κατά την άνοδο και την κάθοδο της, όποτε δεν κινείται σωστά.
Ξεκινώντας να ψαρεύουμε με tai rubber, απελευθερώνουμε το νήμα από τον μηχανισμό, ρίχνουμε τη μολυβοκεφαλή και την τρέσα ελεύθερα πλέον προς τον βυθό και περιμένουμε να πατώσει. Μόλις πατώσει παίρνουμε μια δύο καλαμιές και αρχίζουμε να ανεβάζουμε κάνοντας μικρές κινήσεις πάνω – κάτω ώστε ανεβάζοντας να δουλεύει η μολυβοκεφαλή με την τρέσα, για το οποίο είναι υπεύθυνη φυσικά και η πολύ λεπτή μύτη του καλαμιού. Συνήθως στα τελευταία 2 – 3 μέτρα του κατεβάσματος ή έως τα 10 μέτρα του ανεβάσματος, παίρνουμε ψάρι. Προσοχή! Μόλις νοιώσουμε τσίμπημα ΔΕΝ καρφώνουμε, μόνο συνεχίζουμε να τυλίγουμε, τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνει το καλάμι και τα φρένα του μηχανισμού που έχουμε ρυθμίσει όπως περιγράψαμε παραπάνω.
Στο συγκεκριμένο ψάρεμα δολώσαμε στο ένα αγκίστρι της τρέσας μια πολύ μικρή σουπιά που έτυχε να πιάσει ένας φίλος μας στο λιμάνι. Η δελεαστική αυτή μπουκιά άρεσε στον Τσαούση της φωτογραφίας που ο φίλος μου ο Χρήστος έφερε στη βάρκα του.
Jigging, που και πως ψαρεύουμε;
Κείμενο φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος
Το jigging είναι ένας από τους αποδοτικότερους τρόπους ψαρέματος μπορεί να πραγματοποιηθεί σε μικρά ή μεγαλύτερα βάθη με καλάμι και μηχανισμό. Με την μέθοδο του jigging, μπορούμε να πιάσουμε μεγάλα και καλά ψάρια όπως συναγρίδες, σφυρίδες , ροφούς, μαγιάτικα, φαγκριά τσαούσια κλπ.
Τι είναι το jigging
Το jigging είναι ψάρεμα που γίνεται με καλάμι χρησιμοποιώντας μεταλλικά ομοιώματα ψαριού σε διάφορα βάρη τα οποία ονομάζονται «jigs» ή «πλάνοι». Τα καλάμια που χρησιμοποιούμε είναι συνήθως δίσπαστα 1,80 m, διαιρούμενα στην βάση τους για μεγαλύτερη ευκολία κατά τη μεταφορά τους και είναι κατασκευασμένα από υλικό ultra high carbon το οποίο προσδίδει μέγιστη δύναμη και ευαισθησία στα τσιμπήματα. Είναι εξοπλισμένα με ειδικά σχεδιασμένη λαβή για βέλτιστη ανάκρουση των πλάνων και ενισχυμένη βάση για πρόσθετη υποστήριξη όταν σηκώνουμε τα ψάρια από τον βυθό. Τα πολύ καλής ποιότητάς καλάμια διαθέτουν οδηγούς και προσάρτηση μηχανισμού Fuji. Οσο ελαφρύτερο το “ζευγάρι” μηχανισμός-καλάμι, τόσο πιο ξεκούραστο το “ανεβοκατέβασμα των πλάνων κατά τη διάρκεια του ψαρέματος.
Τι είναι τα jigs.
Ο πλάνος (αγγλιστί jig), είναι ένα ψεύτικο ψάρι από μολύβι, ή απο βολφράμιο (μικρότερο μέγεθος – μεγαλύτερο βάρος) που εξωτερικά περιβάλετε από χρωματισμούς με πρισματικές αντανακλάσεις, ενώ διαθέτει έντονα τρισδιάστατα μάτια, ανάγλυφα βράγχια και λέπια. Αυτοί τουλάχιστον είναι οι καλής ποιότητος πλάνοι οι οποίοι είναι και οι αποδοτικοί, διότι μοιάζουν σχεδόν όπως ένα αληθινό ψάρι.
Στο εμπόριο κυκλοφορούν πλάνοι διαφόρων μεγεθών, ειδών και βάρους, ανάλογα το είδος του Jigging που θα κάνουμε (vertical, slow κλπ). Ανάλογα το βάθος που θα ψαρέψουμε είναι το βάρος των πλάνων και το καλάμι που θα τους διαχειριστεί σωστά. Καλάμι 40-120 ή 60 – 150 γραμμάρια για παράδειγμα.
Αρματωσιά
Το ψαράκι για jigging αρματώνετε με 1 ή 2 μεγάλα αγκίστρια με κοντό στέλεχος και μεγάλη καμπύλη.
Το παράμαλλο με το οποίο θα δέσουμε το jig μας θα πρέπει να είναι αόρατο διαμέτρου απο 0,30 έως 0,40 mm ανάλογα το βάθος, ενώ το νήμα #P 1 έως #P 1,5 ( οπου είναι και ο προτεινόμενος τρόπος απο εμάς).
Μεγάλη προσοχή θα πρέπει να δώσουμε στη σύνδεση παράμαλλου – jig – αγκίστρων, όπου πρέπει ανάμεσα να τοποθετηθεί κρίκος, όπως φαίνεται στη φωτογραφία). Αν το jig μας δεν έχει αγκίστρι θα πρέπει να δέσουμε μόνοι μας και μετά να περάσουμε στο νήμα θερμοπλαστικό σωληνάκι, αν και τις περισσότερες φορές το jig συνοδεύετε από ένα ή δύο δεμένα αγκίστρια, τα οποία πωλούνται επίσης και ξεχωριστά ή ζευγάρι απο τα καταστήματα ειδών αλιείας.
Για light jigging ή slow sinking .
Τα τεχνητά δολώματα με την πάροδο του χρόνου γίνονται καλύτερα και μοιάζουν όλο και περισσότερο στα ζωντανά. Οι επονομαζόμενοι ελληνιστί «καμπούρηδες» όπου στην «συνομοταξία» αυτή ανήκουν τα lucanus και τα fish ballς .
Το lucanus είναι ο “πρόγονος” θα λέγαμε των μολυβοκεφαλών που χρησιμοποιούμε πλέον στο tai rubber ή το hitotsu tenya. Το lucanus είναι ένα μικρό καλαμάρι που φωσφορίζει, τα πλοκάμια και τα μάτια του είναι όπως του αληθινού, διαθέτει 2 αγκίστρια με μικρά παράμαλλα μεγέθους πλοκαμιού που αλλάζουν πολύ εύκολα κι έχει διάφορα βαρη (εμείς έχουμε ψαρέψει με 160 γραμμάρια). Διαθέτει δύο μικρούς κρίκους, ένα στο επάνω κι έναν στο κάτω μέρος του σώματός του, ώστε από την επάνω πλευρά να δεθεί στο παράμαλλο της αρματωσιάς, ενώ σε οποιαδήποτε περίπτωση χρειαστούμε περισσότερο βάρος, δένουμε στον κάτω κρίκο του lucanus ένα κομμάτι πετονιάς περίπου 1 μέτρου με το απαιτούμενο βαρίδι.
Ένα από τα μεγάλα συν τους είναι ότι δεν χρειάζεται να ανεβοκατεβάζουμε το καλάμι τόσο έντονα, κάνουμ δηλαδή slow κινήσεις πανω – κάτω. Οι πιο «τεμπέληδες» μάλιστα απλά κρατούν το καλάμι, ενώ το «επάνω – κάτω» αναλαμβάνει το κυματάκι που θα κουνάει το σκάφος, οπου βέβαια πρόκειται για λανθασμένο τρόπο αν και κάποιοι τον προτιμούν…
Με τον ίδιο τρόπο δουλεύει και το fish ball.
Μηχανισμός
Επιλέγουμε μηχανισμό casting ή spining ανάλογα με την προτίμηση μας. Εμείς συνήθως ψαρεύουμε με casting.
Ιδανικοί μηχανισμοί για jigging θεωρούνται εκείνοι με μαγνητικό έλεγχο της περιστροφής της μπομπίνας ελεγχόμενο με διακόπτη, ισχυρό σύστημα φρένων τα οποία καλό θα είναι να είναι προρυθμιζόμενα, σφραγισμένα ρουλεμάν, το υλικό κατασκευής του να είναι από γραφίτη και αλουμίνιο για όσο το δυνατόν λιγότερο βάρος. Η χωρητικότητά της πομπίνας του θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε να χωρά 250 – 300 μέτρα νημα, με μια σχέση μετάδοσης από 5 έως 6:1.
Ψαρεύοντας.
Στο jigging πρέπει να έχουμε μεγάλη ακρίβεια στο κατέβασμα του δολώματος στα συγκεκριμένα σημεία των αποχών ή των μεγάλων βράχων. Βλέποντας το βάθος του συγκεκριμένου τόπου στο βυθόμετρό μας, μπορούμε να ρυθμίσουμε στο μηχανάκι μας (εάν διαθέτει) το βάθος που θέλουμε να κατέβει το jig μας, ακριβώς στα μέτρα θέλουμε, κάτι που μας λύνει τα χέρια και προστατεύει τα εργαλεία μας από το να κολλήσουν στα βράχια και να τα χάσουμε. Προσοχή όμως γιατί το μηχανάκι μαζί με το καλάμι θα πρέπει να έχουν όσο το δυνατόν μικρότερο βάρος για να μπορέσουμε να κάνουμε συνεχώς την γνωστή κίνηση (πάνω – κάτω) του jigging. Αν το εργαλείο μας είναι βαρύ θα κουραστούμε γρήγορα.
Που θα κάνουμε jigging
Με Jigging μπορούμε να ψαρέψουμε από 40 έως 150 μέτρα, αν και κάποιοι φιλοι ψαρεύουν και στα 150.
Οι τόποι που θα κάνουμε jigging είναι οι τραγάνες, τα απότομα κατεβάσματα του βυθού και γενικά οι πυθμένες με ενδιαφέρουσα ζωή.
Αν ο αέρας μας παρασύρει γρήγορα, η χρήση της πλωτής άγκυρας είναι μια καλή λύση, εκτός βέβαια αν το σκάφος μας διαθέτει “ηλεκτρική άγκυρα” (σχετικό θέμα με την ηλεκτρική άγκυρα το παρακάτω: https://psaremagiaolous.gr/%ce%b1%ce%ba%ce%b9%ce%bd%ce%b7%cf%84%ce%bf%cf%80%ce%bf%ce%af%ce%b7%cf%83%ce%b7-%cf%84%ce%bf%cf%85-%cf%83%ce%ba%ce%ac%cf%86%ce%bf%cf%85%cf%82-%ce%bc%ce%b1%cf%82-%cf%83%cf%84%ce%bf-%cf%83%ce%b7%ce%bc/)
Κείμενο φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος
#psaremagiaolous#fishingingreece#fishing#psarema#psaremaskafos#psaremakalami#psarodufeko#ypovrihiopsarema#boats#fouskoto#boating#Greece#summer#summeringreece#sea#sail#sailing#sailinggreece#photography#holiday#instatravel#sun#beach#yachtingingreece#greek#greekislands#tours#trips#sindagesmagirikis#recipe
Συντήρηση – service μηχανισμών καλαμιού.
Κείμενο – φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος
Άφθονο γλυκό νερό ΠΑΝΤΟΥ. ΟΧΙ αντισκωρικά σπρέι που έχουν ως βάση το πετρέλαιο, είναι τα βασικότερα στοιχεία για την σωστή συντήρηση του μηχανισμού μας.
Μετά από κάθε χρήση σκουπίζουμε με βρεμένο πανί τα καλάμια, και τα στεγνώνουμε με απορροφητικό πανί. Ελέγχουμε δαχτυλίδια και roller και αντικαθιστούμε όπου επισημάνουμε σκουριά ή οποιοδήποτε άλλο πρόβλημα.
Σκουπίζουμε με βρεμένο πανί τους μηχανισμούς των καλαμιών (κάποιοι προτιμούν ξέπλυμα με γλυκό νερό), τους γρασάρουμε ή τους λαδώνουμε με λάδι ραπτομηχανής εσωτερικά και τυλίγουμε καινούριο νήμα ή πετονιά αν είναι φθαρμένα.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ
Ξεβιδώνουμε και αφαιρούμε τη μανιβέλα του μηχανισμού.
Ξεβιδώνουμε με προσοχή τις βίδες του μηχανισμού και τις αφαιρούμε με προσοχή, όπως και το καπάκι των γραναζιών του.
Ψεκάζουμε τα γρανάζια με γράσο σε σπρέι, ψεκάζουμε με αντισκωριακο ΜΟΝΟ στο roller του pick up γιατί μπορεί να μην έχει ξεπλυθεί το αλάτι από την μέσα μεριά, ξαναβιδώνουμε με προσοχή, εφαρμόζουμε και πάλι τη μανιβέλα, τη σταθεροποιούμε και ο μηχανισμός μας είναι έτοιμος.
ΠΡΟΣΟΧΗ !!!
Όλες οι σοβαρές εταιρίες χρησιμοποιούν ρουλεμάν κλειστού τύπου και βάζουν γράσο μακράς διάρκειας μέσα στα μηχανάκια.
Αντισκωρικά σπρέι ευρύτατης χρήσης που έχουν ως βάση το πετρέλαιο είναι ακατάλληλα, γιατί το πετρέλαιο διαλύει το γράσο που έχει ο μηχανισμός από το εργοστάσιο κατασκευής του.
Κείμενο – φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος
Ηλεκτροκινητήρες. Παρουσίαση και δοκιμή στο νερό.
Επιμέλεια Νίκος Λυμπερόπουλος
Μήπως τελικά η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον και στη θαλάσσια μετακίνηση; Όπως και στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα ο ηλεκτροκινητήρας θαλάσσης χρησιμοποιεί την ηλεκτρική ενέργεια που αποθηκεύεται σε επαναφορτιζόμενες συστοιχίες συσσωρευτών ( μπαταρίες). Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν ηλεκτρικούς κινητήρες αντί των μηχανών εσωτερικής καύσης, το ίδιο συμβαίνει και με τα σκάφη.
Τα δυο βασικά χαρακτηριστικά των ηλεκτρικών κινητήρων είναι το χαμηλό κόστος λειτουργίας και η συντήρησή του.
Torqeedo 10.0 R (20 hp).
Ο ειδικός στην ηλεκτροκίνηση στη θαλάσσια πρόωση Torqeedo εισήγαγε το πιο ισχυρό μέλος της σειράς Cruise των ηλεκτρικών εξωλέμβιων κινητήρων. Το Cruise 10.0 R προορίζεται να καλύψει το κενό μεταξύ των μικρότερων εξωλέμβιων Ultralight και Travel της εταιρείας και των μεγαλύτερων κινητήρων υψηλής τάσης Deep Blue.
Το Cruise 10.0 R λειτουργεί στα 48 βολτ και παρέχει 12 kW πίκ και 10 kW συνεχή ισχύ εισόδου, που συγκρίνεται με έναν κινητήρα καύσης 20 hp.
Ο κινητήρας είναι υδρόψυκτος με κομψό σχεδιασμό χαμηλού προφίλ στην κεφαλή του. Το ενσωματωμένο GPS και ένας ενσωματωμένος υπολογιστής παρέχουν πληροφορίες σχετικά με την ταχύτητα, την κατανάλωση ενέργειας και το υπόλοιπο εύρος στην ενσωματωμένη οθόνη απομακρυσμένης πεταλούδας. Η εφαρμογή Torqeedac της Torqeedo μπορεί να εμφανίζει τις πληροφορίες του κινητήρα στο smartphone μας με Bluetooth.
Τρέχει με maximum ταχύτητα 19 κόμβων διανύοντας απόσταση 18 μιλίων.
Το Cruise 10.0 R είναι σταθμός παραγωγής ενέργειας. Το νέο μοντέλο φτάνει σε κορυφαίες ταχύτητα 21 MPH. Για να πάρουμε μια ιδέα αυτονομίας, ο κινητήρας τρέχει με maximum ταχύτητα 19 κόμβων διανύοντας απόσταση 18 μιλίων . Μπορεί να καλύψει μεγαλύτερες αποστάσεις έως και 46 μίλια με χαμηλότερη ταχύτητα. Το Cruise R 10.0 παρέχει υψηλή ισχύ από χαμηλή τάση (48 V), καθιστώντας εύκολο και απλό το χειρισμό.
Ο Torqeedo 10.0 R (20 hp)κοστίζει 9000 ευρώ χωρίς μπαταρίες.
Βεβαίως υπάρχουν και μεγαλύτεροι ηλεκτρικοί κινητήρες για μεγαλύτερα σκάφη.
Εδώ παρουσίαση σκάφους στη θάλασσα με ηλεκτρικό κινητήρα Torqueedo Deep Blue 50R.
#psaremagiaolous#fishingingreece#fishing#psarema#psaremaskafos#psaremakalami#psarodufeko#ypovrihiopsarema#boats#fouskoto#boating#Greece#summer#summeringreece#sea#sail#sailing#sailinggreece#photography#holiday#instatravel#sun#beach#yachtingingreece#greek#greekislands#tours#trips#sindagesmagirikis#recipe #electricoutboardmotors
Σεμινάρια Ψαρέματος ιδιαίτερα, θεωρητικά και πρακτικά στο σκάφος. Jigging, tai rubber, καθετή, συρτή, hitotsu tenya, φύλακας, παραγάδια.
Εισηγητής: Νίκος Λυμπερόπουλος 6977677627
Jigging, tai rubber, ψάρεμα με μολύβι φύλακα, συρτή, hitotsu tenya, βαθιά καθετή, παραγάδια.
Jigging, tai rubber, ψάρεμα με μολύβι φύλακα, συρτή, hitotsu tenya, βαθιά καθετή, παραγάδια.
ΟΜΑΔΙΚΑ ή ΙΔΙΕΤΑΙΡΑ μαθήματα. Σεμινάρια ψαρέματος, Θεωρία και πράξη. Πληροφορίες : τηλ: 697-7677627
Στο εντευκτήριό του ΟΦΣΕ πραγατοποιήθηκε σεμινάριο ψαρέματος με θέμα: “jigging” και “Συρτή με μολύβι φύλακα”. Εισηγητής ο Νίκος Λυμπερόπουλος, συντάκτης στα περιοδικά: “Ψάρεμα και Φουσκωτό” (της εφημερίδας “ΕΘΝΟΣ”), “FISH”, YACHTING CAPITAL και της ιστοσελίδας www.psaremagiaolous.gr
Κατά τη διάρκεια στου σεμιναρίου παρουσιάστηκαν και αναλύθηκαν οι τεχνικές, οι διαδικασίες και οι παράμετροι των παραπάνω ειδών ψαρέματος, ενώ απαντήθηκαν ερωτήσεις των παρευρισκομένων. Επίσης έγινε αναφορά στις τεχνικές ψαρέματος jigging, ενώ ορίστηκε ημερομηνία για πρακτική εξάσκηση στο σκάφος.
ΙΣΤΟΡΙΑ
Νικόλαος Λυμπερόπουλος: “Ξεκινήσαμε μαζί από το 2003 με το περιοδικό Fish, ενώ μετά δυο χρόνια επικοινωνούσαμε αλιευτικά και από ακόμη δύο περιοδικά: Ψάρεμα και Φουσκωτό και Έθνος Κυνήγι.
Να θυμηθούμε ακόμη τους 6 τόμους που κυκλοφόρησαν με θέματα: «Συρτή βυθού, Φύλακας και Jigging», «Συρτή από σκάφος», «Τεχνικές για Καλαμάρια», «Τεχνητά Δολώματα», «Τεχνικές για Χταπόδια και Σουπιές», «Δολώματα, Καλάμια, μηχανισμοί», όπου μοιράστηκα μαζί σας τεχνικές και τρόπους ψαρέματος.
Περισσότερες λεπτομέρειες και φωτογραφίες: https://psaremagiaolous.gr/%ce%ba%ce%b1%ce%bb%cf%8e%cf%82-%ce%ae%cf%81%ce%b8%ce%b1%cf%84%ce%b5-%cf%83%cf%84%ce%bf-%cf%88%ce%ac%cf%81%ce%b5%ce%bc%ce%b1-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%8c%ce%bb%ce%bf%cf%85%cf%82/
#psaremagiaolous#fishingingreece#fishing#psarema#psaremaskafos#psaremakalami#psarodufeko#ypovrihiopsarema#boats#fouskoto#boating#Greece#summer#summeringreece#sea#sail#sailing#sailinggreece#photography#holiday#instatravel#sun#beach#yachtingingreece#greek#greekislands#tours#trips#sindagesmagirikis#recipe
Η τεχνική tai rubber και για λυθρίνια.
κείμενο – φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος
Το Tai Rubber είναι μια τεχνική ψαρέματος με τεχνητό δόλωμα που αποτελείται απο μια τρέσα σιλικόνης φωσφορούχα ή μη, αρματωμένη με 2 αγκίστρια και μια μολυβοκεφαλή για tai rubber, η οποία θα κατεβάσει την τρέσα στο βυθό. Για το κατέβασμα χρησιμοποιούμε κατάλληλο καλάμι και μηχανισμό που εξηγούμε παρακάτω.
To ψάρεμα με tai rubber γίνεται χωρίς δολωμένα αγκιστριά, διότι πολύ απλά δόλωμα είναι η ίδια η τρέσα. Σε κάποιες περιπτώσεις όμως “κλέβουμε” λίγο και δολώνουμε τα αγκίστρια με μια πολύ λεπτή λωρίδα καλαμαριού, ως προέκταση της τρέσας μας. Έτσι στο συγκεκριμένο ψάρεμα που πιάσαμε λυθρίνια χρησιμοποιήσαμε λουριδίτσα καλαμαριού, αν και όπως είπαμε δεν χρειάζεται.
Η τεχνική και ο εξοπλισμός.
Πρόκειται για τεχνική που απευθύνεται στα περισσότερα ψάρια, Φαγκριά, Τσαούσια, Λυθρίνια, Σκαθάρια, Συναγρίδες, Τσιπούρες κλπ.
Το Tai Rubber είναι διασκεδαστικό και εύκολο ψάρεμα που μπορεί να απολαύσει ο καθένας μας. Δεν χρειάζεται ιδιαίτερες γνώσεις, ούτε κάποια σπουδαία εμπειρία.
Ο εξοπλισμός μας πρέπει να είναι ελαφρύς και πολύ εύκολος στη χρήση. Μπορούμε να ψαρέψουμε σε πολλά και διάφορα βάθη, από 20 έως και 120 μέτρα εξαρτάται το σημάδι που θα ψάξουμε τα ψάρια με το βυθόμετρό μας.
Με tai rubber μπορούμε να ψαρέψουμε με καιρό αλλά και με ελαφρύ αεράκι. Δεν χρειάζεται η βάρκα να είναι σταθερή, καθώς η μολυβοκεφαλή με την τρέσα ψαρεύει και δουλεύει καθώς μας παρασύρει ο καιρός. Βασική προϋπόθεση όμως για επιτυχημένο ψάρεμα με tai rubber είναι ο σωστός εξοπλισμός που είναι ελαφρύς, για να ειναι διαχειρίσιμος.
Το καλάμι.
Το καλάμι θα πρέπει να είναι κατασκευασμένο ειδικά για την τεχνική του Tai Rubber, από καρμπόν, λεπτό, ελαφρύ με πολύ ευαίσθητη μύτη, εύκαμπτο με δυνατό κορμό και πολλούς οδηγούς για να μπορεί να υποστηρίξει το λεπτό νήμα που θα ψαρέψουμε. Οι κορυφές αυτών των καλαμιών συνηθίζεται να είναι γεμάτες μικρούς οδηγούς δαχτυλίδια, ώστε να μας δίνει την πληροφορία στο χέρι μας ακόμα και στα πιο ευαίσθητα και απαλά τσιμπήματα που γίνονται από τα ψάρια πάνω στην τρέσα.
Η βάση του μηχανισμού συνήθως έχει από το κάτω μέρος του καλαμιού μία “σκανδάλη” η οποία μας βοηθάει να πιάνουμε καλά στο χέρι μας το καλάμι και τον μηχανισμό μαζί. Με αυτόν τον τρόπο ζυγίζει σωστά χέρι, καλάμι, μηχανισμός και κίνηση πάνω – κάτω του χεριού μας, ώστε το ψάρεμα γίνεται χωρίς να κουράζονται οι τένοντες και οι μύες του χεριού μας.
Ο μηχανισμός.
Ο μηχανισμός είναι κατηγορίας Bait Casting, καλής ποιότητας, στιβαρός, γιατί ουσιαστικά είναι ο βασικός “υπεύθυνος” που θα καταφέρει να μας φέρει το ψάρι στη βάρκα! Θα πρέπει να είναι γρήγορος στην περιστροφή του και να διαθέτει έναν κατανεμητή που μας βοηθάει να στρώνει το λεπτό νήμα σωστά . Τα φρένα του συνήθως είναι με αστέρα (Star Drag) που μας δίνει ένα προοδευτικό φρενάρισμα στην μάχη με ένα καλό ψάρι.
Ο εξοπλισμός μας γενικά είναι “light” ενώ προσωπικά κάνω προρύθμιση στα φρένα του στο 1,5 κιλό. Έτσι το ψάρι να παίρνει φρένα μετά από τάση 1,5 κιλού, ενώ πριν από αυτή υπεύθυνη η ευλυγισία του καλαμιού, ετσι κουράζεται το ψάρι κι έρχεται εύκολα στη βάρκα. Αν και οι εξοπλισμοί και τα φρένα θεωρούνται light, έχουμε πάρει ψάρια 4 και 5 κιλά.
Στο πλάι του μηχανισμού υπάρχει ρύθμιση μαγνητικών φρένων η οποία μας βοηθάει στην απελευθέρωση της μπάλας με την τρέσα όταν κατευθύνονται προς τον βυθό, ώστε να ελέγχεται η ανεξέλεγκτη περιστροφή της μπομπίνας και το γρηγορότερο απ οτι χρειάζεται ξετύλιγμα του νηματος, έτσι δεν μπερδεύεται. Αν ο μηχανισμός δεν έχει μαγνητικά φρένα μπορούμε να ελέγξουμε το ξετύλιγμα ακουμπώντας ελαφρά με τον αντίχειρα την μπομπίνα καθώς περιστρέφεται.
Το νημα.
Το νήμα που χρησιμοποιούμε πρέπει να είναι οκτάκλωνο λεπτό, δυνατό και το βασικότερο με σωστή διάμετρο. Μπορούμε να ψαρέψουμε νήμα από pe 08-015 χιλιοστά έως pe1,5-0,20 χιλιοστά. Το οκτάκλωνο νήμα μας βοηθάει όχι μόνο στο ότι είναι ανθεκτικότερο στις τριβές στην επαφή του με κάποιο βράχο, αλλά το βασικότερο είναι οτι λόγω της πολύ μαλακής υφής του, ρολάρει στους οδηγούς του καλαμιού πολύ εύκολα και στέλνει στον βυθό γρήγορα τη μολυβοκεφαλή με την τρέσα, που σημειωτέον είναι της τάξεως των 40 έως 150, αλλά και 250 ή 300 γραμμαρίων για πολύ βαθιά νερά.
Τους μηχανισμούς γεμίζουμε με 200 έως 300 μέτρα νήμα, γιατί το ψάρεμά μας μπορεί να είναι από 30 μέχρι και 120 μέτρα. Όσο αφορά την διάμετρο νήματος που θα τυλίξουμε στον μηχανισμό έχει να κάνει και με το βάρος της μολυβοκεφαλής που θα χρησιμοποιήσουμε. Χοντρή διάμετρος νήματος, βαριές μολυβοκεφαλές ώστε να μπορούν να κατέβουν σε βαθύ βυθό. Η λεπτή βέβαια διάμετρος νήματος μας επιτρέπει να ψαρέψουμε σε όλα τα βάθη και με διάφορα γραμμάρια, γι αυτό προσωπικά επιλέγω λεπτά εργαλεία. Οι μολυβοκεφαλές μπορούν να κατέβουν ευκολότερα στο βυθό με λεπτότερο νήμα γιατί παρασύρεται λιγότερο από τα ρεύματα μέσα στην θάλασσα.
Οι μολυβοκεφαλές και παράμαλλα.
Οι μολυβοκεφαλές ξεκινάνε από 40 – 50 γραμμάρια και φτάνουν μέχρι 120 -150 αλλά και βαρύτερες 250 ή και 300, ενώ υπάρχει μεγάλη ποικιλία σε σχήματα και σε χρωματισμούς. Μπορούμε να αγοράσουμε μολυβοκεφαλή μαζί με τρέσα, ή τρέσες και μολυβοκεφαλές ξεχωριστά και να τις συνδυάσουμε.
Τα παράμαλλα που θα χρησιμοποιήσουμε πρέπει να είναι Fluorocarbon. Το Fluorocarbon είναι κατασκευασμένο από πολλές καρμπονικές ίνες και αυτό το κάνει πολύ πιο ανθεκτικό στην τριβή του με τα βράχια ή στην επαφή του με τα δόντια του ψαριού. Η συνιστώμενη διάμετρος είναι από 0,18 χιλιοστά έως 0,30 ή και 0,35. Χοντρότερα παράμαλλα 0,40 ή 0,50 χιλιοστά χρησιμοποιούμε στα βαθιά νερά με βαριές μολυβοκεφαλές για αρκετά μεγάλα ψάρια.
Στο συγκεκριμένο ψάρεμα ψαρέψαμε με νήμα pe 018, με αόρατο παράμαλλο 2 οργιές 28 χιλιοστά, μολυβοκεφαλή 100 γραμμάρια στα 70 μέτρα, με καλάμι 1,90 που διαχειρίζεται μολυβοκεφαλές από 40 έως 200 γραμμάρια.
Η Τεχνική.
Βασική προϋπόθεση η μολυβοκεφαλή που θα χρησιμοποιήσουμε, να είναι ανάμεσα στα γραμμάρια που αναγράφονται επάνω στα χαρακρηριστικά του καλαμιού κι αυτό γιατί αν είναι ελαφρύτερη ή βαρύτερη, δεν θα κινηθεί σωστά κατά την άνοδο και την κάθοδο της, όποτε δεν θα ψαρεύει καν…
Ξεκινώντας να ψαρεύουμε με tai rubber, απελευθερώνουμε το νήμα από τον μηχανισμό, ρίχνουμε τη μολυβοκεφαλή και την τρέσα ελεύθερα πλέον προς τον βυθό και περιμένουμε να πατώσει. Μόλις πατώσει παίρνουμε μια δύο καλαμιές και αρχίζουμε να ανεβάζουμε κάνοντας μικρές κινήσεις πάνω – κάτω ώστε ανεβάζοντας να δουλεύει η μολυβοκεφαλή με την τρέσα, για το οποίο είναι υπεύθυνη φυσικά και η πολύ λεπτή μύτη του καλαμιού. Συνήθως στα τελευταία 2 – 3 μέτρα του κατεβάσματος ή έως τα 10 μέτρα του ανεβάσματος, παίρνουμε ψάρι. Προσοχή! Μόλις νοιώσουμε τσίμπημα ΔΕΝ καρφώνουμε, μόνο συνεχίζουμε να τυλίγουμε, τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνει το καλάμι και τα φρένα του μηχανισμού που έχουμε ρυθμίσει όπως περιγράψαμε παραπάνω.